DSB Basis Rejsetidsgaranti

Kompensation, hvis du bliver forsinket mere end 30 minutter

rejsetidsgaranti

Til dig, der:

  • Rejser med billet, rejsekort eller Pendler20.

  • Rejser med fjern-, regional eller S-tog i Danmark

  • Og er blevet mere end 30 minutter forsinket til din bestemmelsesstation

Fordele:

  • Du kan vælge, om du vil have en billet til en ny rejse på samme strækning eller have penge ind på din NemKonto

Begrænsninger:

Når din ankomsttid er mere end 30 minutter forsinket

Du kan søge kompensation hvis, du er: 

  • Forsinket mere end 30 minutter på din rejse med fjern-, regional- eller S-tog (DSB eller DSB i kombination med GoCollective, Nordjyske Jernbaner eller Skånetrafikken) i Danmark og
  • har du rejst med billet eller rejsekort.

Det er ankomsttiden på din bestemmelsesstation (altså den sidste station, du ankommer til) og ikke tidspunktet for din afrejse, der afgør, hvor meget du er forsinket. Dette gælder både, hvis du kun rejser med DSB, og hvis du rejser med DSB i kombination med andre jernbanevirksomheder.

Rejser du med DSB og en privatbane/letbane/metro kan du også få rejsetidsgaranti, men efter andre regler. Søg om Rejsetidsgaranti på samme måde, som hvis du rejser med DSB.

Er der forsinkelser over 30 minutter med andre transportmidler, fx bus før eller efter togrejsen, og toget er mindre end 30 minutter forsinket, kan du ikke få kompensation.

Fx rejser du fra København H til Præstø og tager toget fra København til Næstved og videre med bus fra Næstved til Præstø. Toget er 15 minutter forsinket i ankomsten til Næstved, og bussen til Præstø er kørt. Så kan du ikke få kompensation.

Søg Basis Rejsetidsgaranti

Du bør hurtigst muligt søge om Basis Rejsetidsgaranti efter din forsinkede rejse og sende dokumentation for rejsen (dvs. billet eller kort i kopi, eller kopi af aktivering af rejsedag eller original) sammen med ansøgningen. Retten til kompensation forældes efter 3 år.
Se hvordan du ansøger

Din kompensation afhænger af, hvor forsinket du blev

Størrelsen på din kompensation, afhænger af, hvor meget du er blevet forsinket på din rejse.

Har du krav på kompensation, kan du vælge enten:

  • At få din kompensation som en ny billet.
    Denne billet udstedes til samme strækning og i samme rejseretning, som du blev forsinket på. Rejsetidsgarantibillet kan kun udstedes til stationer hos DSB, GoCollective eller Skånetrafikken. Billetten er gyldig til rejser med tog, bus og metro i de zoner som er angivet på billetten. En Rejsetidsgaranti-billet er gyldig i 6 måneder efter billettens udstedelse. Vælger du at få en ny billet, kompenserer vi ikke Pladsbillet.
  • At få indsat penge på din NemKonto som kompensation. Beløbet beregnes ud fra forsinkelsens størrelse.

Se hvor meget du kan få i kompensation

Spørgsmål og svar

Læs mere om DSB Basis Rejsetidsgaranti