Hvis du bliver forsinket med 60 minutter eller mere, får du op til 25 % af billettens pris.
Bliver du forsinket 120 minutter eller mere, får du op til 50 % af billettens pris.
DSB Udland Rejsetidsgaranti
Kompensation, hvis du bliver forsinket 60 minutter eller mere til udlandet
Til dig, der:
-
Rejser med DSB på en international billet og bliver forsinket med 60 minutter eller mere
Fordele:
-
Du kan få penge tilbage, hvis du bliver forsinket 60 minutter eller mere
Begrænsninger:
-
Er billetten købt i udlandet, fx hos DB, skal du henvende dig, hvor du har købt den eller til det pågældende lands jernbane
-
Rejser du med et Interrail Pass, så gælder Eurail Groups regler om kompensation
Hvis du bliver 60 minutter forsinket, kan du få kompensation iht. passagerrettighedsforordningen.
For at få kompensation skal du udfylde ansøgningsskemaet. Send skemaet sammen med din billet, pladsbillet og evt. dokumentation for forsinkelsen til DSB Kundecenter.
OBS: Indsend ansøgningen hurtigst muligt efter den dag, du er blevet forsinket.
Rejsetidsgaranti for gennemgående billetter søges her
Billetter til udlandet er som udgangspunkt såkaldte gennemgående billetter.
Dette gælder for rejser med:
- ÖBB NightJet og EuroNight
- SJ’s højhastighedstog, SJ IC, SJ EuroNight, SJ Nattog, Snälltåget og VY i forbindelse med Sverige
- SNCF’s TER, IC og TGV højhastighedstog i forbindelse med Frankrig
- Eurostar højhastighedstog i forbindelse med Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Frankrig
- Trenitalias italienske højhastighedstog, kaldet Freccia
- EC togene mellem Tyskland, Østrig og Italien, som er et samarbejde mellem DB, ÖBB og Trenitalia
- EC togene mellem Schweiz og Italien, som er et samarbejde mellem SBB og Trenitalia.”
Rejser du på ikke-gennemgående billetter beregnes rejsetidsgarantien separat for hver billet og for den del af rejsen som det enkelte selskab er ansvarlig for.
Særligt om Interrail
Spørgsmål og svar
-
-
Hvis du er blevet forsinket på din rejse med en Øresundsbillet, kan du enten vælge at søge din kompensation hos DSB eller hos Skånetrafiken.
Vi anbefaler, at du sender din ansøgning til det selskab, hvor forsinkelsen er opstået eller hvor billetten er købt.
- Er forsinkelsen sket i Sverige, skal du søge hos Skånetrafiken
- Er din forsinkelse sket i Danmark i et DSB-tog, skal du søge DSB Basis Rejsetidsgaranti.
-
Rejsetidsgarantien beregnes ud fra tiderne i den særkøreplan, som er lavet.
-
Du kan søge rejsetidsgaranti uanset hvor forsinkelsen sker, bare forsinkelsen er på mere end 60 minutter.
Rejser du på en international billet, som du har købt hos DSB, så skal du søge rejsetidsgaranti hos DSB. Læs mere om DSB Udland Rejsetidsgaranti.
Rejser du på en international billet, som du har købt hos et andet trafik-/togselskab (fx DB eller SJ), så skal du søge rejsetidsgaranti, der hvor billetten er købt.