Hos Banedanmark og DSB sørger vi hvert år for at forberede vinterberedskabet, så vi kan give dig den bedst mulige service, når sneen falder. Her kan du læse lidt mere om vores beredskab, og hvad vi gør for at få togene af sted til tiden - uanset vejret.
Sådan holder vi dit tog kørende i sne og frost
-
-
Vi er i tæt dialog med DMI. Gennem DMI har vi adgang til vejrudsigter, som går endnu længere ud i fremtiden end dem du kender. Det gør, at vi på forhånd ved, hvornår sneen falder.
-
Hvis vejret gør det nødvendigt at ændre i køreplanen, orienterer vi vores rejsende senest dagen før ændringerne via Rejseplanen og her på dsb.dk.
Vi opfordrer dig til at følge med og søge på din rejse i god tid på Rejseplanen.
-
Når sneen falder, rydder vi sne og forhindrer glatføre de steder, hvor der er behov for det. Det er typisk på perroner, trapper, adgangsveje og forpladser.
Særligt på perronerne bruges der Leca til glatførebekæmpelse. På de perroner, hvor afvandingsforholdene tillader det, benytter vi salt til glatførebekæmpelse. Grunden til, at der ikke udelukkende bliver brugt salt til at bekæmpe det glatte føre, er hensynet til miljøet.
Når vi får meldinger om, at der ligger sne, og at det samler sig, bliver der sendt entreprenører afsted, så vi kan sætte ind, når det er nødvendigt. -
Når sneen og frosten kommer, sætter Banedanmark varme på sporskifterne, så de ikke fryser fast. Sporene ryddes også for sne, når der er behov for det - bl.a. ved hjælp af snerydningstog. Sneer det rigtig meget, kører vi om natten med passagerløse tog på alle strækninger for at holde sporene fri for sne.
-
Banedanmark og DSB har beredskabet klart og rydder spor, perroner og parkeringspladser, så toget kan køre og du kan komme sikkert frem. Du kan altid tjekke de aktuelle togtider på Rejseplanen eller dsb.dk. Hvis du er tilmeldt DSB Plus, kan vi sende dig en mail eller sms, hvis der er ændringer på netop din strækning. Opret en gratis DSB Plus-profil.
S-tog i sne og slud
-
Om vinteren vælger mange at lade bilen stå. Derfor sætter vi ekstra lange tog og S-tog ind i myldretiden, så vi har plads til så mange kunder som muligt.
-
Når vejrudsigten varsler frostvejr, sprøjter vi en varm glykolholdig væske op under S-togene. Det forhindrer, at sne og is fryser fast og falder af i store klumper, når togene kører gennem sporskifterne. Sker det, blokerer det sporskifterne og forhindrer os i at køre normal trafik.
-
Ved sne og is sætter vi orange poser på togenes koblinger. De holder koblingerne isfri, så vi kan sætte flere tog sammen, når det bliver nødvendigt.
Er dit tog mere end 30 minutter forsinket?
Hvis du på en rejse er blevet forsinket mere end 30 minutter, kan du få kompensation via DSB Basis Rejsetidsgaranti, når du har rejst med DSB fjern-, regional- eller S-tog i Danmark med billet eller rejsekort.
Nu kan du få point, når du rejser
Med DSB Plus optjener du point, når du køber billetter og kort i DSB App og på dsb.dk, når du er logget ind.
Dine point kan bruges til lidt godt til turen, fx en kaffe, croissant eller sodavand.
