Handelsbetingelser Udland

Her findes oplysninger om betingelser vedrørende køb af billetter til rejse med tog til udlandet.

Rejsebetingelser

Du kan læse mere om betingelserne, der gælder for din rejse her

Billetter til udlandet er som udgangspunkt såkaldte ”gennemgående billetter”. Det betyder, at rejsetidsgarantien m.v. gælder for den samlede rejse.

For rejser med en række jernbaneselskaber er der dog ikke tale om en gennemgående billet, selvom du køber en rejse med start i Danmark. Her gælder reglerne for det pågældende selskabs strækning, og rejsetidsgarantien gælder alene for den del af rejsen, som selskabet er ansvarlig for. 

Dette gælder for rejser med:

  • ÖBB NightJet og EuroNight
  • SJ’s højhastighedstog, SJ IC, SJ EuroNight, SJ Nattog, Snälltåget og VY i forbindelse med Sverige
  • SNCF’s TER, IC og TGV højhastighedstog i forbindelse med Frankrig
  • Eurostar højhastighedstog i forbindelse med Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Frankrig
  • Slovakiets IC tog
  • Trenitalias italienske højhastighedstog, kaldet Freccia
  • EC togene mellem Tyskland, Østrig og Italien, som er et samarbejde mellem DB, ÖBB og Trenitalia
  • EC togene mellem Schweiz og Italien, som er et samarbejde mellem SBB og Trenitalia.

Læs mere om Rejsetidsgaranti for udlandsrejser

Betingelser

Ekspeditionsomfang

DSB Netbutik Udland forhandler togbilletter til destinationer i følgende lande: Sverige, Frankrig, Norge, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg, Schweiz, Østrig, Italien, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet.

Yderligere sælges der rejser med nattog til ovennævnte lande, samt Interrail Pass til Europa, via DSB Kundecenter Udland på telefon 70 13 14 18 og på følgende stationer med salg af udlandsbilletter; Københavns Hovedbanegård, Odense samt Aarhus H.

Udvalgte Interrail Pass kan desuden købes online.

Priser på dsb.dk

  • Alle priser og billetter vist i DSB Netbutikken er vejledende "fra"-priser, som kan variere afhængigt af det tilbudte antal billetter eller pladser samt købstidspunktet.
  • Priserne i DSB Netbutikken er gældende på det tidspunkt, hvor prisforespørgslen gennemføres. Søges der på et senere tidspunkt kan prisen afvige fra den tidligere søgning. Ønsker man at være sikker på at kunne få billetten til den viste pris, skal man derfor gennemføre købet, da DSB ikke garanterer at prisen er tilgængelig på et senere tidspunkt. Bemærk at priserne er vejledende og derfor kan blive opdateret før betaling. 
  • DSB yder ingen prisgaranti i forbindelse med en evt. prisændring, eller i forbindelse med tekniske fejl.

Billetter med postforsendelse

Du kan få tilsendt din billet købt i DSB Netbutik Udland med posten, mod gebyr, hvis:

  • du køber din billet senest 10 hverdage inden afrejsen, når postadressen er i Danmark
  • du køber din billet senest 20 hverdage inden afrejsen, når postadressen er i udlandet

Har du ikke modtaget din bestilling i løbet af 6 hverdage i Danmark og 10 hverdage uden for Danmark, bedes du kontakte DSB Kundecenter Udland. DSB påtager sig ikke ansvar for forsinkelse fra postvæsnets side. 

Der opkræves forsendelsesomkostninger på 50 kr. for forsendelse til en adresse i Danmark, Sverige, Færøerne, Grønland, Island, Norge, Tyskland og Schweiz. Forsendelsesomkostninger refunderes ikke i tilfælde af tilbagebetaling af billetterne. Det er ikke muligt at få billetter sendt med posten til andre lande end de nævnte.

Interrail
Du kan få tilsendt dit interrail-pass købt på dsb.dk, mod gebyr, hvis du køber din billet senest 10 hverdage inden afrejsen.
Ved særlig stor efterspørgsel - fx i forbindelse med kampagneperioder - kan leveringen tage lidt længere tid. Vi sender dit Interrail Pass så hurtigt som muligt, og senest 6 dage efter købet, bliver pengene trukket fra din konto.

Print Selv-billetter

I DSB Netbutik Udland kan billetterne købes som Print Selv-billetter, når der rejses i forbindelse med følgende lande: Belgien, Frankrig, Holland, Italien, Luxembourg, Schweiz, Slovakiet, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

Print Selv-billetten er gyldig i udskrevet form (normal DIN A4 format på hvidt papir). Når rejsen alene omfatter danske og tyske strækninger, er det tilladt at forevise billetten på en PC, tablet eller smartphone, såfremt billetten er læsbar og kan scannes. For alle andre strækninger er det vigtigt at hele dokumentet er udskrevet i en god læsbar kvalitet.

Print Selv-billetten skal vises på rejsen ved billetkontrol i toget, og er kun gyldig med billedlegitimation (eks. pas) som skal forevises sammen med billetten.

Print Selv-billetter kan købes som:

  • Billet og pladsbillet
  • Billet

Ved køb af billetter i DSB Netbutik Udland skal navnet opgives på den rejsende, samt en e mail adresse hvortil billetten og kvitteringen for købet kan fremsendes.

Særligt for rejser i forbindelse med Frankrig.

I forbindelse med Frankrig skal der desuden angives en e-mail adresse og i nogle tilfælde fødselsdatoen på de(n) rejsende. Billetterne udstedes på engelsk, og billettens pris er anført i euro. Det er prisen som fremkommer på kvitteringen angivet i DKK der skal betales for billetten.
I tilfælde af ændringer i køreplanen, eller ved uregelmæssigheder, sender selskaberne så vidt muligt information om driftsforstyrrelsen direkte til den e-mailadresse som er anført eller oplyst i forbindelse med billetkøbet. Selskaberne påtager sig intet ansvar såfremt informationen ikke når frem til den rejsende.

Desuden skal forretningsbetingelserne accepteres inden købet.

Har du ikke mulighed for at købe billetten online, kan du købe billetten via DSB Kundecenter Udland på telefon 70 13 14 18 eller i Salg & Service på en af følgende stationer med salg af udlandsbilletter: Københavns Hovedbanegård, Odense eller Aarhus H.

For billetter i forbindelse med Frankrig er der altid tale om Print Selv-billetter, selvom billetterne købes via DSB Kundecenter Udland eller i Salg & Service.De særlige betingelser for Print Selv-billetter skal derfor overholdes uanset salgssted.


Særligt for rejser i forbindelse med Storbritannien.

I forbindelse med rejser til Storbritannien har den britiske regering indført krav om registrering af de rejsende via det der kaldes Advance Passenger Information (API). Det betyder at du som rejsende skal opgive en række oplysninger for at kunne modtage din billet til rejse med eurostar.  Det drejer sig om følgende oplysninger; den rejsendes fulde navn, fødselsdato, køn, nationalitet, pasnummer og passets udløbsdato. Bemærk, det er den rejsendes ansvar at sikre, at oplysningerne er korrekte

Billetterne udstedes på engelsk, og billettens pris er anført i euro. Det er prisen som fremkommer på kvitteringen angivet i DKK der skal betales for billetten.

Betaling

Når du handler i DSB Netbutik Udland sker betalingen via vores samarbejdspartner DIBS, og du kan betale med følgende kort:

  • Dankort
  • VISA
  • MasterCard  
  • VISA Electron

Benyttelse af Print Selv-billetten

I DSB Netbutik Udland udstedes der fleksible billetter og billetter med rabat som er delvist fleksible, eller som ikke er fleksible.

Print Selv-billetter har normalt én dags gyldighed. Gyldighedsdagen fremgår af billetten. Er billetten fleksibel, kan den benyttes til valgfri rejse på gyldighedsdagen såfremt der rejses via den rute der er angivet på billetten.

Er der købt pladsbillet til en fleksibel billet skal toget hvortil der er reserveret plads benyttes. Sker det ikke mister pladsbilletten sin gyldighed, men billetten vil stadig kunne benyttes den pågældende dag. Ønskes der en ny reservation betales der for en ny pladsbillet.

Er billetten delvist fleksibel, eller ikke fleksibel, vil der være anført en dato og tognumre på de tog som der er købt billet til. Disse tog skal benyttes for at billetten bevarer sin gyldighed.

Der er normalt ikke krav om pladsbillet for udlandsrejser, men det anbefales at købe pladsbillet. Bemærk, at der for visse tog og forbindelser, eks togene mellem Danmark og Tyskland i sommerperioden, er krav om pladsbillet.

En Print Selv-billet er gyldig mellem de stationer, der står på billetten.

Du skal medbringe dit pas (eller identitetskort) på rejsen og forevise passet sammen med din Print Selv-billet.

Bemærk at fleksible billetter i nogle tilfælde kan have 2 dages gyldighed hvis de købes som Udlandsbilletter (ikke Print Selv) via DSB Kundecenter Udland på telefon 70 13 14 18 eller i Salg & Service på en af følgende stationer med salg af udlandsbilletter; Københavns Hovedbanegård, Odense eller Aarhus H.

For nogle selskaber og produkter, er billetten og pladsbilletten samlet i en og samme billet. Det er eks. tilfældet for; SJ’s højhastighedstog, SNCF’s TGV højhastighedstog og IC tog, Thalys/Eurostar højhastighedstog, Freccia og EC i forbindelse med Italien, samt nattog. Her er billetten bundet til en bestemt afgang og plads, og billetten skal benyttes på den pågældende afgang.

Pladsbilletter

Vi anbefaler, at du altid bestiller en pladsreservation til din rejse, så du er sikker på at have en siddeplads.

Derudover kan der være perioder, hvor der er krav om, at du har en pladsreservation, når du rejser med et direkte tog til Tyskland. 

Læs mere på dsb.dk/udland. Her vil der stå, hvis der er pladskrav.


Gyldighed

En pladsbillet gælder kun på den valgte dag, det valgte tidspunkt og til den valgte vogn og plads. Den reserverede plads skal indtages umiddelbart efter påstigning på toget, ellers kan den anvises til en anden. 

En pladsbillet giver alene adgang til en plads på toget og er kun gyldig sammen med en billet til toget. Som betaling for selve rejsen skal der derfor købes billet, enten separat eller i samme køb som en pladsbillet. 


Udbud af pladsbilletter 

Som udgangspunkt får rejsende, der bestiller pladsbillet sammen, pladser i nærheden af hinanden. Er der mange rejsende på et tog, kan der være tilfælde, hvor vi ikke kan tilbyde pladserne samlet.

Der tilbydes ikke pladsbilletter i alle tog. F.eks. er det ikke muligt at købe pladsbilletter til regionaltog.


Tilbagebetaling

Pladsbilletter kan ikke tilbagebetales.

 

Billetter til afhentning

Det er ikke muligt at bestille billetter til afhentning. Billetterne er ofte med rabat og derfor er der tale om her og nu salg.

I DSB Netbutik Udland er det muligt at se, hvad en rejse koster på det tidspunkt, hvor man søger rejsen. Vil man være sikker på, at prisen holder, skal man købe rejsen med det samme. Man kan ikke være sikker på, at prisen er den samme ved en senere søgning.

Det samme gælder ved køb af billetter via DSB Kundecenter Udland på telefon 70 13 14 18 eller i Salg & Service på en af følgende stationer med salg af udlandsbilletter: Københavns Hovedbanegård, Odense eller Aarhus H.

Indsigelser

DSB gør opmærksom på, at selvbetjente produkter har særlige betingelser, hvilket fremgår af DSB’s rejsebetingelser for de pågældende produkter.

Såfremt kunden ikke modtager varen, skal der altid rettes henvendelse til DSB Kundecenter Udland på telefon 70 13 14 18.

Kontakter kunden banken vedrørende kreditering af et beløb fra DSB, vil der i de fleste tilfælde tilgå et gebyr på 250 kr. Dette gebyr kan DSB opkræve af kunden, såfremt DSB kan dokumentere at bestillingen er forløbet korrekt. 

Enhver form for misbrug kan medføre politianmeldelse.

Håndbagage

Du kan medbringe genstande, som let kan bæres som håndbagage. Som udgangspunkt er det tilladt at medtage 3 stk. håndbagage pr. person.
Du råder normalt over pladsen som findes over og under din siddeplads.
Større genstande som ski, barnevogne og store musikinstrumenter kan kun medbringes, hvis der er egnede pladser i toget, hvor disse genstande kan anbringes.
Skydevåben til fx jagt eller konkurrencer kan kun medtages i det omfang, de enkelte landes lovgivning tillader dette. Fx er det ikke tilladt at medtage skydevåben i trafik til/fra Tyskland og Østrig.

Tilbagebetaling

Generelt gælder det, at pladsreserveringsgebyrer ikke tilbagebetales.

Det er kun en begrænset del af Print Selv-billetterne, der kan tilbagebetales. Tilbagebetalingen skal ske online og det skal ske senest dagen før afrejse.

  • Non Flex billetter kan ikke tilbagebetales
  • Mid/Semi Flex billetter kan normalt ikke tilbagebetales, da det oftest er et DSB Orange Europa produkt
  • High/Full Flex billetter kan tilbagebetales, da det oftest er fuld pris produkter. Bemærk dog at det ikke er gældende for rejser i forbindelse med Slovakiet, Ungarn samt Øresundståg.
  • Eventuelle gebyrer refunderes ikke

Annullering op til dagen før afrejse:

  • Annullerer du din billet før afrejsedatoen, vil tilbagebetalingen ske umiddelbart efter billetten er annulleret.
  • Tilbagebetalingen vil ske til betalingskortet som blev benyttet ved købet.

Ønsker du at købe en fleksibel billet hvor det er muligt at få pengene refunderet med det samme, skal du købe billetten i Salg & Service på en af følgende stationer med salg af udlandsbilletter; Københavns Hovedbanegård, Odense eller Aarhus H. Det er dog stadig en forudsætning at du får billetten tilbagebetalt senest dagen før billettens gyldighed begynder.

Normalt opkræves der ikke gebyr for Full Flex billetter, men der kan være afvigende regler for visse strækninger eller tog selskaber. Opkræves der gebyr for tilbagebetaling er det hos DSB fastsat til 100 kr. pr. billet. Derudover kan selskabet som foretager transporten foreskrive gebyrer som DSB opkræver på vegne af transportøren og videreafregner til selskabet.

Henvendelse om tilbagebetaling af billetter modtaget med Postforsendelse kan ske ved at fremsende de originale billetter til:
DSB Kundecenter,
Kundeservice Udland
Postboks 363
2630 Taastrup

Kompensation ved forsinkelse af internationale tog

Jernbaneselskaberne som anvender GCC-CIV/PRR, har indgået en aftale om kompensation ved forsinkelse af kunder med en international billet.

Læs om mulighederne for kompensation ved forsinkelse

Søg om kompensation

Kompensation ved forsinkelse i andre landes trafik

Der kan være forskel på, hvorledes jernbaneselskaberne anvender GCC-CIV/PRR i forbindelse med kompensation ved forsinkelse.

Såfremt billetten er købt i udlandet, henvises du til at kontakte det pågældende selskab for at få de gældende forretningsbestemmelser.

Interrail

Kompensation

Rejser du med et One Country Pass eller Global Pass og oplever, at én eller flere rejser inden for en Passets gyldighed er mindst 60 minutter forsinket, har du ret til kompensation.

Interrail er et internationalt billetprodukt, som varetages af Eurail GIE samarbejdet. Reglerne og fremgangsmåden for udbetalingen af kompensationen håndteres af Eurail GIE og sker via deres hjemmeside www.eurailgroup.org. På hjemmesiden kan du finde betingelserne og søge kompensation. Bemærk, at DSB Kundeservice ikke kan hjælpe med håndtering af kompensation i forbindelse med Interrail.

Rejsebetingelser for interrail

Læs om rejsebetingelserne for interrail

Klager

Klager over forhold, som ikke har kunnet løses ved henvendelse til personalet i transportmidlet, rettes til:

DSB Kundecenter
Kundeservice Udland
Postboks 363
2630 Taastrup

Henvendelsen skal ske hurtigst muligt efter den hændelse, du ønsker at klage over. Hvis der går lang tid, før klagen modtages, kan det være svært at undersøge, hvad der skete. Desuden kan du miste et eventuelt krav efter de almindelige regler om forældelse og passivitet. For henvendelser vedrørende rejsetidsgaranti skal fristen overholdes. Læs mere om DSB Rejsetidsgaranti.

DSB kan anmode om at få forevist original rejsehjemmel i forbindelse med behandling af en klage eller ved ansøgning om rejsegaranti.

DSB er tilsluttet Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Har du modtaget en skriftlig afgørelse, som du ikke er tilfreds med, kan du klage til:

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro 
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby
tlf. 36 13 18 91

Hvis du har modtaget en skriftlig afgørelse fra DSB, har du også mulighed for at klage videre til DSB’s Kundeambassadør

Kunder har mulighed for at klage til Jernbanenævnet, hvis klagen vedrører jernbanevirksomhedernes generelle overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser.

Jernbanenævnet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Tlf. 41 78 03 86.