Betingelser for brug af DSB's app

Version 2403 pr. 23. oktober 2024

 

Når du handler i DSB's app (ejet af DSB, CVR nr. 25 05 00 53), er der en række betingelser og vilkår du skal være bekendt med samt acceptere.

I vores privatlivspolitik for DSB's app kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
I de Fælles Landsdækkende Rejseregler kan du læse mere om bl.a. hjælp ved driftsforstyrrelser, bagageregler og rejsetidsgaranti samt hvordan du klager.

 

Vilkårene for køb og brug af de enkelte produkter kan du læse mere om her:

Vilkår for køb og brug af enkeltbilletter, zonebilletter og 1 zone tilkøbsbillet

Vilkår for køb og brug af Orange og Orange Fri billetter

Vilkår for køb og brug af pendlerkort, Ungdomskort, Øresundskort og Pendler20

Vilkår for køb og brug af pladsbilletter inkl. plads til cykler og barnevogne

Vilkår for brug af Check ind

 

1.     Generelt om DSB's app

DSB's app er en app til Android og iOS smartphones, hvor du kan købe billetter og pendlerkort.
Du har også mulighed for at bruge forskellige services f.eks. trafikinformation.

 

1.1     Du kan handle i DSB's app som gæst

Hvis du har valgt at benytte DSB's app som gæst, er du anonym. Det betyder, at hvis du sletter DSB's app med gyldige billetter, så er de tabt. Vi kan ikke genskabe dem for dig.

Det er muligt at oprette en DSB Plus profil efter, at du har handlet som gæst og få tilknyttet dine billetter til profilen. Så er du ikke længere er anonym, og kan benytte fordelene ved at have profil. Fx kan du logge ind i DSB's app på en ny telefon og hente dine billetter, så længe de endnu ikke er blevet gyldige. Hvis de er gyldige, kan de ikke længere overføres.

 

1.2     Du kan handle i DSB's app med din DSB Plus Profil

Du kan vælge at oprette eller logge ind i DSB's app med en
Læs mere om oprettelse og vilkår for DSB Plus profiler

En DSB Plus profil er nødvendig, hvis du vil kunne købe Pendlerkort, hente gyldige Ungdomskort eller hvis du er erhvervskunde og skal betale med faktura.

Når du er logget ind med en DSB Plus profil kan dine billetter og kort flyttes mellem dine egne mobile enheder. Du skal være opmærksom på at billetter kun kan flyttes inden gyldigheden starter og kun kan være på én enhed ad gangen.

Du kan maksimalt flytte dit pendlerkort mellem enheder 5 gange per gyldighedsperiode. Geninstallation af DSB's app tæller som et flyt.

 

2.     Systemkrav, levering og sletning og geninstallation

2.1     Systemkrav

DSB's app er til iPhone med iOS version 15 og højere samt telefoner med Android version 8 og højere. Enheder som ikke kan benytte App Store eller Google Play, er ikke understøttet. Vi understøtter ikke operativsystemer i betaversion.

 

2.2     Levering

Billetter og kort betragtes som leveret, når de er afsendt fra DSB til DSB's app. Hvis telefonen er offline, kan vi ikke levere billetten til appen. Så snart telefonen er online, vil appen synkronisere med DSB for at hente billetter.

Det er dit ansvar at sikre, at telefonen er online, så billet eller kort er endeligt modtaget i appen på mobiltelefonen, før du starter din rejse.

 

3.     Kontrol

Billetter og kort købt i DSB's app skal altid vises i DSB's app til personalet. Telefonen skal sættes i online tilstand og data slås til på forlangende. Det er ikke tilladt at udskrive eller vise skærmbilleder af billetter og kort.
Det er dit ansvar at sikre, at billettens eller kortets gyldighed kan verificeres af kontrolpersonalet ved visuelle kontrol og skanning af stregkoden. Hvis du mister din mobiltelefon, eller din mobiltelefon løber tør for strøm, eller ikke har en intakt skærm, eller på anden måde ikke er i stand til at vise din billet, må du påregne at skulle betale en kontrolafgift. Kan du ikke vise din pladsbillet, kan du ikke gøre krav på pladserne.

 

Rejser du på kundetype barn, ung eller pensionist, skal du mod forlangende kunne vise dokumentation for at du har ret til at rejse på den pågældende kundetype.

 

Pendlerkort og Ungdomskort er personlige kort, og du skal mod forlangende kunne vise legitimation (sundhedskort, studiekort, kørekort eller pas).

 

3.1     Kontrol af billetter og kort på Apple Watch

Hvis du har et Apple Watch og en iPhone, har du mulighed for at vælge imellem at fremvise din billet eller dit kort på din iPhone eller dit Apple Watch, når du møder billetkontrol i DSB.

Viser du billetten på dit Apple Watch, har kontrolpersonalet til enhver tid ret til at se billetten på den tilhørende iPhone også. 

Dit Apple Watch skal til enhver tid have forbindelse til din iPhone for at kunne vise billet eller kort. Det er derfor heller ikke muligt at vise billetter på et Apple Watch, hvis fx din telefon løber tør for strøm. 

Det er kun muligt at vise billetter og kort på Apple Watch Ved rejse med DSB. Du skal altså fortsat vise billetter og kort på din telefon, hvis du bliver kontrolleret hos andre trafikselskaber end DSB. 

Servicen med at kunne få billet eller kort kontrolleret på et Smart Watch, er udelukkende gældende for Smart Watches fra producenten Apple i sammenhæng med en iPhone fra Apple. Det er ikke muligt at vise billetter og kort på Smart Watches fra andre producenter. 

 

4.     Betalingsmetoder

Når du køber billetter eller kort i DSB's app, kan du betale med betalingskort, Mobile Pay, Apple Pay eller faktura, hvis den virksomhed, du arbejder for, har en erhvervsaftale med DSB.

 

4.1     Betalingskort

I DSB's app kan du betale med Dankort, VISA-Dankort, VISA, VISA Debet/VISA Electron, MasterCard og Maestro. Betalingen bliver trukket fra din konto, når vi afsender billetten. 

DSB anvender Billwerk+ som Payment Service Provider, hvilket sikrer, at din betaling er sikker. Billwerk+ er certificeret efter PCI standard, se mere

https://www.billwerk.plus/da/ kan du læse mere om deres sikkerhed. For yderligere information vedrørende betaling via internettet henviser DSB til www.forbrug.dk.

Ved tilbagebetaling tilbageføres beløbet til det betalingskort, som du købte med.

 

4.2     MobilePay

Du kan betale med MobilePay, hvis du er oprettet som MobilePay kunde og har MobilePay-appen. Ved betaling med MobilePay, er du underlagt de til enhver tid gældende betingelser for brug af MobilePay. Du kan altid se betingelserne for MobilePay i din MobilePay app.

Ved tilbagebetaling tilbageføres beløbet øjeblikkeligt til den konto, du har tilknyttet MobilePay.

4.3 Apple Pay

Du kan betale med Apple Pay, hvis du anvender en telefon med iOS styresystem og har indstillet Apple Pay på din Apple-enhed. Ved betaling med Apple Pay, er du underlagt de til enhver tid gældende betingelser for brug af Apple Pay. Her kan du læse mere om Oversigt over sikkerhed og fortrolighed for Apple Pay.

 

4.4     Erhvervsaftale med DSB

Hvis din virksomhed har en erhvervsaftale med DSB, vil du automatisk få vist mulighed for at rejse som erhvervskunde og betale med alle betalingsmuligheder (betalingskort, Mobilepay, Applepay og faktura).

Du skal have oprettet DSB Plus profil og være logget ind for at kunne rejse som erhvervskunde. E-mailadressen du har i DSB Plus profilen, skal være den samme som du bruger i Erhvervsportalen.

Ved tilbagebetaling refunderes beløbet via kreditnota, som sendes ved månedsafslutning til din virksomhed.

 

5.      Kvittering i app og på e-mail

5.1     Som gæstebruger uden at være logget ind med profil

Hvis du har valgt at handle i DSB's app som gæst, uden at være logget ind med en profil, får du som udgangspunkt kun en kvittering for dit køb i selve appen. Den kan ses under billetten.

Efter du har betalt, har du mulighed for at indtaste en e-mailadresse, så du også kan få kvitteringen på e-mail. Vi gemmer ikke din mailadresse.

 

5.2     Som bruger der er logget ind med profil

Hvis du har oprettet en DSB Plus profil og er logget ind i DSB's app, får du både en kvittering for dit køb i appen og på e-mail til den e-mailadresse du har i profilen. Kvitteringen i appen ses under selve billetten eller fra Profil-skærmen.

 

6.     Misbrug

Hvis DSB bliver bekendt med, at du misbruger DSB's app eller ikke overholder Betingelserne, forbeholder DSB sig ret til at lukke din DSB Plus profil og udelukke dig fra fremtidig brug af DSB's app.

 

7.     Forbehold

Der tages forbehold for ændring i specifikation i produktet samt trykfejl.

DSB har til enhver tid ret til at ændre disse Betingelser. Ændringer, der er til ugunst for dig, vil blive varslet 2 måneder, før de træder i kraft.