Utraditionelt samarbejde mellem DSB og ICEKIID skal forebygge ulykker
ICEKIID har skrevet en sang, der skal få de unge til at tænke sig om, når de fjoller rundt på DSB’s stationer. Sangen er en del af DSB’s kampagne, der især retter sig mod unge drenge mellem 15 og 17 år, der udgør en kedelig stor andel i statistikken over personer, som er involveret i ulykker omkring togspor.
Kådhed, fuldskab, ubetænksomhed kan være kilden til, at især unge drenge mellem 15 og 17 år havner i DSB’s statistik over personer, der kommer alvorligt til skade eller i værste fald, bliver dræbt i togtrafikken. Og over de senere år er antallet steget.
Med sangen ”Aldrig Glemt” skrevet og sunget af ICEKIID, har musikeren indgået et utraditionelt samarbejde med DSB, hvor han i en stærk musikvideo med kampagnens budskab ”Livet på kanten er farligt. Bliv på perronen” folder budskabet ud. Her bliver det vist, hvor sårbart livet er – og hvor farligt det kan være at komme for tæt på eller ud på sporene, hvor togene kører.
At det blev ICEKIID skyldes blandt andet, at han kan nå ud til de unge – og at han selv har en historie at fortælle om at miste. Målet er at vække de unge og få dem til at reflektere over, hvor fatalt det kan være med ét øjebliks ubetænksomhed.
”Vi har i DSB gennem en årrække set en stigende udfordring med unge drenge, der kommer rigtig galt af sted, fordi de simpelthen ikke tænker over faren ved deres adfærd på perronen. Det er en gruppe, der er svær at trænge igennem til – og vi vil gerne passe på dem. Derfor har vi måttet tænke anderledes,” siger sikkerhedschef i DSB, Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen.
DSB håber med makkerskabet med ICEKIID, at budskabet kommer til at trænge så meget igennem, at antallet af unge, der kommer alvorligt til skade eller dør ved de her ulykker, kommer til at falde. Det samme gælder for de mange gange, hvor det er lige ved at gå galt, da den type oplevelser også er traumatiserende for de lokomotivførere, der oplever episoderne.
”Jeg håber, at det kommer til at gøre stærkt indtryk på de unge, så de tænker sig om. ICEKIIDs sang og videoen, der er lavet til den, har i hvert fald rørt mig meget,” siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen.
Udover at musikvideoen er tilgængelig på sociale medier, tager ICEKIID sangen med på sin playliste ved sine kommende koncerter. Ligesom ICEKIID i en video fortæller om samarbejdet med DSB– og farerne ved at glemme hovedet, når man færdes på perronen.
Desuden er der specialdesignet en DSB X ICEKIID sweatshirt i limited edition med budskabet og kampagnen. Blusen bliver solgt i forbindelse med ICEKIID’s kommende koncerter, som en del af DSB’s sikkerhedskampagne.