Resultat før skat udgjorde i 1. kvartal 2024 et overskud på 101 mio. kr.

08. maj 2024 kl. 10:24
  • Vækst i antal rejser på 4 procent
  • Passageromsætningen er steget 7 procent
  • Høj kundepunktlighed i 1. kvartal
  • DSB rykker 18 pladser frem som bæredygtigt brand
  • 90 år med S-tog blev fejret 6. april

Resultat i 1. kvartal
I 1. kvartal udgjorde resultat før skat et overskud på 101 mio. kr. mod 188 mio. kr. i 2023. I 2023 var resultatet positivt påvirket af erstatning fra en tidligere leverandør på ca. 200 mio. kr. Resultatet i 2024 er positivt påvirket af lavere energiomkostninger i forhold til 2023.

Solid vækst i 1. kvartal
2024 er startet med en kundevækst for såvel S-tog som for Fjern- & Regionaltog. I løbet af årets første 3 måneder blev der foretaget 1,7 mio. flere rejser end i samme periode sidste år. Væksten udgjorde 4 procent og er realiseret på tværs af alle markeder.

Væksten for Fjern- & Regionaltog hænger især sammen med et øget salg af Orange-billetter. Det øgede salg af Orange-billetter har medført, at gennemsnitsprisen for landsdelstrafikken ikke er steget på trods af takststigningerne.

2024.1kvartal.jpg

Høj punktlighed og robusthed i køreplan
Både S-tog og Fjern- & Regionaltog har haft en god punktlighed i 1. kvartal. Kundepunktligheden for S-tog har fortsat været meget høj med 96,5 procent. Det er højere end det allerede høje niveau i samme periode sidste år. Togdriften i Fjern- & Regionaltog har også været på et stabilt niveau i 1. kvartal, hvor kundepunktligheden lå på 78,5 procent, hvilket overstiger målet på 75,0 procent. Læs mere herom på side 6.

For at øge punktligheden og styrke den øvrige togtrafik i Fjern- & Regionaltog blev der i forbindelse med køreplanskiftet i december 2023 indført en ny struktur i den sjællandske togtrafik - herunder på Kystbanen. Det har haft en positiv effekt på punktligheden for både Kystbanen og den øvrige togdrift - særligt ud og ind af København. Dette er yderligere uddybet på side 6.

Udrulning af Check Ind
10.000 DSB-kunder har i 1. kvartal 2024 testet DSB’s nye digitale Check Ind løsning. Testen er forløbet positivt, og over 90 procent af testkunderne erklærer sig ’tilfredse’ med Check Ind løsningen og vil anbefale den til andre.

Check Ind løsningen blev fuld tilgængelig for alle DSB Plus kunder på DSB-appen 29. april.

DSB rykker frem som bæredygtigt brand
Sustainable Brand Index udkommer årligt og er med 8 lande og 80.000 respondenter blandt de største undersøgelser i Nordeuropa af forbrugernes opfattelse af virksomheders brand, når det kommer til bæredygtighed og social ansvarlighed. Den seneste undersøgelse udkom 8. marts 2024. Her er DSB gået 18 pladser frem og er dermed placeret som nummer 24 ud af 253 danske virksomheder på listen over de mest bæredygtige brands i Danmark. Indenfor kategorien ’passenger transport’ er DSB på 2. pladsen. Metroen indtager 1. pladsen, mens 3. pladsen går til Movia. Det er glædeligt, at arbejdet med bæredygtighed er blevet bemærket. Arbejdet fortsætter de kommende år, hvor DSB i samarbejde med Banedanmark løbende sikrer elektrificering af togdriften med henblik på at kunne udfase de sidste dieseltog i slutningen af 2030.

90-års fødselsdag for S-tog
3. april 2024 fyldte S-tog 90 år, og det blev markeret med tilbud om en gratis rejsedag med S-tog lørdag 6. april. Det gav mulighed for at vise såvel nye som eksisterende kunder alt det gode, S-tog har at byde på. Over 400.000 kunder tog imod tilbuddet om en gratis tur med S-tog. Det var omkring 200.000 mere end på en normal lørdag.

I forbindelse med fejringen af S-tog var der også tilbud om at komme på besøg på værkstedet i Taastrup, hvor der var fremvisning af et opgraderet S-tog.

Prækvalifikation til Fremtidens S-tog
DSB starter nu udbudsprocessen på ’Supporting Systems’, som skal understøtte den fuldautomatiske drift af Fremtidens S-tog.

’Supporting Systems’ består af en bred vifte af tekniske systemer, som skal understøtte den fuldautomatiske drift af S-tog. Det omfatter blandt andet kameraovervågning og nødstopknapper på perroner samt udvikling og levering af et system til detektering af personer og genstande i sporet.

Siemens Mobility og Ground Transportation Systems Denmark er blevet prækvalificeret som mulige leverandører til projektet. Det er to stærke spillere på markedet, som tidligere har leveret teknologi til fuldautomatiske jernbanesystemer. Kontrakten på ’Supporting systems’ forventes indgået i slutningen af 2025.

Review af kreditvurdering
Som led i DSB’s kreditvurdering har Moody’s Investor Service foretaget ordinært review af DSB’s rating og fastholdt den langfristede Aa1 rating.

”Vi har med en målrettet indsats i samarbejde med Banedanmark skabt både kundevækst og høj punktlighed i årets 1. kvartal. Det giver et solidt udgangspunkt for resten af 2024.”
Flemming Jensen, administrerende direktør

Læs hele rapporten