Rejsetidsgaranti og højere tillæg ved køb af billet i Øresundstog
Rejsetidsgaranti og højere tillæg ved køb af billet i Øresundstog
DSB og Skånetrafiken indfører nu rejsetidsgaranti for pendlere med Øresundskort. Samtidig stiger tillægget ved køb af billet i Øresundstog. Både pendlerrejsetidsgaranti og forhøjet gebyr for køb af billet i toget træder i kraft fra og med søndag den 17. juni 2007, oplyser salgsdirektør Bjørn Wahlsten, DSB.
»Vi har udviklet den nye rejsetidsgaranti for at komme de pendlere i møde, der ikke har kunnet tilmelde sig DSB Pendler Rejsetidsgaranti, fordi de ikke har dansk CPR-nummer, ikke bor i Danmark eller ikke har dansk bankkonto. Betingelser der skal være opfyldt for at tilmelde sig DSB Pendler Rejsetidsgaranti,« siger Bjørn Wahlsten.
Pendler Rejsetidsgaranti Øresund bliver udløst, når kunden bliver forsinket fra og med 25 minutter, uanset hvor på strækningen i Danmark og Sverige forsinkelsen optræder. Kompensationen består i en ekstra rejsedag på samme strækning, som kundens Øresundskort dækker. Billetten kan kunden anvende til at forlænge perioden på sit Øresundskort, og den gælder inden for to måneder. Billetten er upersonlig, så en anden end kunden vil kunne anvende den.
Hvordan får man kompensation
Er kunder med Øresundskort forsinket 25 minutter eller mere, skal de udfylde og indsende et ansøgningsskema, som de finder i brochuren »Rejsetidsgaranti for Øresundskort«. Brochuren kan de hente på større stationer i Øresundsregionen i løbet af uge 25, og den vil blive delt ud i Øresundstogene. Er Øresundskortet købt i Danmark, sender kunden ansøgningsskemaet til DSB Kundecenter. Er det købt i Sverige, sendes ansøgningen til Skånetrafiken.
Hvornår gælder garantien ikke
Garantien gælder ikke, når DSB og Skånetrafiken kan tilskrive forsinkelsen force majeure, eller selskaberne på forhånd offentligt har informeret om planlagte ændringer.
Tillæg for køb af billetter i Øresundstog stiger
Søndag den 17. juni stiger prisen for at købe billet i Øresundstog fra 40 kroner til 80 kroner. I DSB er salg af billetter i tog stort set indstillet, men DSB og Skånetrafiken har besluttet, at det fortsat skal være muligt i tog mellem Danmark og Sverige:
»Vi vil gerne have, at personalet bruger tid til at servicere kunderne på anden måde end ved at sælge billetter. På korte strækninger har det i visse tilfælde været vanskeligt for togpersonalet at nå både at sælge og kontrollere billetterne i hele toget og samtidig yde anden service til kunderne. Vi regner med, at en forhøjelse af tillægget vil mindske antallet af kontantbetalinger og tidsrøvende håndtering af kreditkort. Antallet af kunder, der forsøger at rejse uden betaling, falder også. Vi nærmer os derfor mere og mere danske forhold, hvor vi har ikke har noget kort- eller billetsalg i togene,« siger sektionschef i DSB Palle Kjærgaard.