Passagererne kan forvente at køre med IC5 i 2027
Den internationale togproducent Alstom har justeret tidsplanen for, hvornår de elektriske togsæt på Coradia Stream platformen kommer i passagerdrift.
Coradia Stream er en standard platform leveret af Europas største togproducent Alstom. Ifølge den tidsplan, der blev aftalt i 2022, skulle togsættene i passagerdrift medio 2025 – med den reviderede plan kommer IC5 til at køre med passagerer i 2027 køreplanen.
Det har været nødvendigt at justere tidsplanen af flere årsager. Først og fremmest tager det Alstom længere tid end forventet at færdiggøre det endelige IC5 design og sikre, at togsættene opfylder de høje krav til kvalitet, komfort og pålidelighed, som DSB har sat for IC5, den danske version af Coradia Stream. To andre væsentlige faktorer for Alstom er usikre forsyningskæder verden over og tilpasning af kapacitets- og produktionsplaner:
”Det er ærgerligt, men ikke usædvanligt, at tidsplanerne bliver justeret ved store togindkøb. Der findes ikke hyldevarer, og selv når man køber så standard, som muligt, er det en stor og kompleks opgave at få alle detaljer på plads, så togsættenes endelige udformning lever op til alle de særlige forhold, der gør sig gældende i det enkelte land,” siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel, DSB.
”At designe et tog er som at lægge et puslespil med 120.000 brikker, hvor hver enkelt lille ændring af en brik påvirker det endelige billede. Nu er designet låst fast, produktionen er i gang, og selvom tidsplanen er justeret, vil vi levere fantastiske elektriske IC5-tog, der opfylder, og forhåbentligt overgår, de danske forventninger til en pålidelig og komfortabel passageroplevelse,” siger Jörg Nikutta, administrerende direktør for Alstom Danmark.
Produktionen af IC5 er i gang på Alstoms fabrikker i Katowice (Polen) og Salzgitter (Tyskland) og de første togsæt vil blive leveret til Danmark i løbet af 2025. Efter levering skal de kvalitetstestes og myndighedsgodkendes og endelig skal DSB-personale gennemføre træning i togsættene, inden de kan sættes i passagerdrift.
”I Holland er Coradia Stream nu i passagerdrift og netop de hollandske statsbaners (NS) erfaringer med indkøb, tilpasning og idriftsættelse af Coradia Stream er et referenceprojekt for DSB. Det er et veldokumenteret projekt og projektforløb med samme produktplatform og samme type risici,” siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel, DSB og understreger:
”Det er en fordel for Danmark, at DSB kan skele til og lære af de hollandske erfaringer”.