Sydsvenskan møder DSB First

Sydsvenskan møder DSB First

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
15. januar 2008 kl. 14:00
Skånes største dagblad, Sydsvenskan, benyttede underskriftsceremonien i fredags til et stort og informativt artikelopslag om, hvad de svenske kunder har i udsigt, når DSBFirst fra 2009 begynder at køre det meste af togtrafikken i Sydsverige. Sydvenskan interviewede DSB's projektleder Esben Norup og DSBFirsts nye administrerende direktør Jarl Samuelsson, der, som navnet antyder, er svensk og selv har en baggrund som lokofører. Jarl Samuelsson og Esben Norup fortalte blandt andet til Sydsvenskan, at kundernes oplevelse af kvaliteten i Øresundstrafikken skal øges, rengøringen forbedres, og antallet af aflyste tog skal nedsættes – samtidig med, at punktligheden skal øges markant. Konkret skal antallet af forsinkelser halveres allerede fra driftsstart. Her skal DSBFirst’s nye driftcentral for al Øresundstrafik hjælpe regulariteten lidt på vej. »Starter et tog fra Göteborg forsinket, skal det ikke få lov til at påvirke trafikken over broen,« siger Jarl Samuelsson til Sydsvenskan. Bedre trafikinformation Også trafikinformationen skal forstærkes markant og blandt andet komme fra nye kanaler, så det ikke kun er lokomotiv- og togførere, der skal informere passagererne. DSBFirst vil ansætte særskilte informationsmedarbejdere, der på en pædagogisk måde kan kommunikere til samtlige kundegrupper om bord i togene, samt til dem, der på stationerne står og venter på at toget skal komme til perron. Inden for kort tid skal Jarl Samuelsson mødes med Skånetrafiken og fire andre länstrafikselskaber for at skabe klarhed over, hvilken service de ønsker i toget. Ønsker de at have cateringservice på Göteborgtoget? Tv-skærme i brotoget? Og kun svenske mønter i vareautomaterne?