Sidste lokomotivsending til Australien
Sidste lokomotivsending til Australien
Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
22. april 2008 kl. 11:47
Det første MZ-lokomotiv er hejst om bord på det store containerskib i Frihavnen i København. Det næste lokomotiv hænger et par meter over jorden, mens en mand iklædt et meget avanceret sæt regntøj står inde under toget og er i gang med at højtryksspule det.
I alt seks MZ III-lokomotiver bliver på denne solfyldte mandag lastet om bord i skibet Emma Gracht. De er sidste sending af de 16 lokomotiver, der er blevet købt af det australske jernbaneselskab Lachlan Valley Railway, og skal bruges til at trække store godstog gennem Australien. De første fem blev sendt af sted i 2006.
Spulingen er sidste hånd på værket, for togene er i den grad blevet gjort rene inden afrejsen. Hvert lokomotiv er i dagevis blevet højtryksspulet og håndrenset. De australske myndigheder er meget strikse med rengøringen for at sikre sig, at der ikke bliver indført edderkoppeæg, hvepselarver eller andet kryb til østaten, der af samme grund er fri for både malaria, kogalskab og mund- og klovesyge.
120 ton lokomotiv
Efter rensningen bliver vognkassen, der alene vejer 80 ton, hejst om bord på skibet, hvor det fires ned i lastrummet. Bogierne bliver hejst om bord separat. Hver bogie vejer 23 ton, og da der skal to bogier til et lokomotiv er det en samlet vægt på 120 ton for hele lokomotivet - mere end de to kraner der står for ombordhejsningen kan klare.
MZ III er fra 1972-74, hvor de blev leveret til persontrafik. De blev udrangeret i 1997-99 i forbindelse med åbningen af Storebæltsforbindelsen.
Udover den store rengøring har leverancen til Australien også krævet nogle ombygninger af toget. Blandt andet er der kommet et meget kraftigt amerikansk 5-tonet lokomotivhorn på toget.
MZ III er fra 1972-74, hvor de blev leveret til persontrafik. De blev udrangeret i 1997-99 i forbindelse med åbningen af Storebæltsforbindelsen.
Udover den store rengøring har leverancen til Australien også krævet nogle ombygninger af toget. Blandt andet er der kommet et meget kraftigt amerikansk 5-tonet lokomotivhorn på toget.