Positive signaler fra DSB's kunder
Positive signaler fra DSB's kunder
KundeBarometret er netop kommet, og det er god læsning.
Kundernes generelle tilfredshed med at rejse med DSB er steget med 8,4 procent, og det er den bedste score siden 2004.
Den forbedrede rettidighed sætter sine positive spor i undersøgelsen. Det samme gælder informationen ved forsinkelser. Togpersonalet og salgspersonalet får også ros denne gang. Og så er kunderne generelt glade for, at togene er blevet røgfrie.
Undersøgelsen er foretaget af Statistik & Analyse i uge 10-12 og er baseret på 10.500 besvarelser.
Personalet scorer højt
Personalet i togene er de første, der står for skud, når kunderne bliver frustreret over forsinkelserne. Den nye køreplan med lidt mere luft og større rettidighed har derfor gjort det lidt lettere at være DSB-ansat i togene.
Den forbedrede rettidighed smitter også af på kundernes oplevelse af togpersonalets håndtering af forsinkelser: Her kvitterer kunderne med en stigning i tilfredsheden på hele 12 procent i forhold til sidste forår.
Og togpersonalet scorer 3,96 på servicevillighed og kompetence.
Salgspersonalet ligger på samme flotte niveau. Deres score er på 4,03. Kunderne synes stadig, der bliver givet en god service, når de køber billet. Personalet er kompetent og sikrer, at kunderne får den nødvendige information.
"Selv under de mange hastighedsnedsættelser har vores frontpersonale fået gode anmeldelser af vores kunder, og det gør det jo kun ekstra flot, at de nu får endnu bedre tilbagemeldinger. Det er jeg meget glad for, ligesom jeg er tilfreds med, at de mange initiativer omkring trafikinformation er begyndt at have effekt hos kunderne," siger adm. direktør, Søren Eriksen.
Pendlerne flytter sig
Pendlerne giver i undersøgelsen udtryk for, at det er blevet rarere at være fast kunde på togstrækningerne. I år er scoren forbedret til 3,54. I marts sidste år lå den på 3,35, og i september var der så meget uro i rettidigheden, at pendlere vurderede DSB til en score på 3,18.
"Det er meget tilfredsstillende, at tilbagemeldingerne fra vores kunder nu er mere positive, end de har været i de seneste to år. Det ser jeg som et tegn på, at effekten af den nye køreplan og de langt flere rettidige tog nu begynder at vise sig. Akkurat som det også var tilfældet i den seneste imagemåling. Og det skal vi glæde os over. Men vi skal nok også indstille os på, at den meget høje tilfredshed kan blive svær at opretholde henover sommeren, hvor Banedanmark jo har bebudet, at såvel varme skinner som sporarbejder vil komme til at forstyrre driften," siger administrerende direktør Søren Eriksen.