DSB’s pendlere har fået udbetalt 40 millioner kroner i kompensation
18. januar 2024 kl. 09:59
I 2023 har DSB betalt 40 millioner kroner tilbage i kompensation til pendlerne tilmeldt Rejsetidsgaranti-ordningen. Det er 64 procent mere end i 2022
Banedanmarks omfattende sporarbejder rundt omkring i landet satte sig præg på kundepunktligheden.
I 2023 ankom samlet set 71,7 procent af kunderne i InterCity-, InterCityLyn- og regionaltogene inden for 2 minutter og 59 sekunder, som er målet for kundepunktlighed. Aflyste afgange tæller også som forsinkelser, ligesom der bliver vægtet i forhold til antallet af berørte kunder.
”I de her år, hvor jernbanen er omdannet til én stor byggeplads med opgradering af spor, signaler og opsætning af kørestrøm, er det forventeligt og helt rimeligt, at vi udbetaler mere i kompensation,” siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov og fortsætter:
”I langt de fleste tilfælde kører vi til tiden. I de tilfælde, hvor vi ikke gør, skal kunderne opleve, at vi tager ansvaret på os og kompenserer dem. De høje udbetalinger sidste år skyldes også, at vi er blevet bedre til at gøre opmærksom på ordningen, og at stadig flere benytter sig af muligheden for at opnå kompensation. Det seneste år har 29 procent flere tilmeldt sig Pendler Rejsetidsgaranti-ordningen.”
Pendlere i S-togene fik næsten ingen kompensation
På S-togsnettet var det en noget anden historie.
I 2023 ankom 95,9 procent af kunderne i S-togene inden for 2 minutter og 59 sekunder, hvilket sammenlignet med tilsvarende baner rundt omkring i verden er i topklasse.
”På S-banen, hvor opgraderingen af signalsystemet for længst er gennemført, har vi over et helt år udbetalt for mindre end 15.000 kr. i kompensation til pendlerne,” siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.
DSB kunder får endnu bedre vilkår for kompensation i 2024
I 2024 er der udsigt til, at kunderne får endnu bedre muligheder for kompensation. I den seneste kontrakt mellem staten og DSB er kravene til udbetalingerne skærpede og stiller - som i den forrige kontrakt - kunderne bedre end EU's krav.
Kunder, der er 30 minutter forsinkede, kan vælge mellem en ny billet til en tilsvarende rejse eller at få tilbagebetalt 50 procent af billettens pris. Frem til og med 2023 kunne kunderne få tilbagebetalt 25 procent ved 30 minutters forsinkelse.
Kunder, der er tilmeldt DSB’s Pendler Rejsetidsgaranti, får kompensation, når den gennemsnitlige punktlighed på deres strækning ligger under 90 procent. I 2023 var måltallet 87,4 procent.