DSB følger op på rapport om Holte-ulykke

02. juni 2004 kl. 10:33

Jernbanetilsynets rapport om ulykken ved Holte den 7. november 2002, hvor to S-tog kolliderede, blev fredag offentliggjort.

I rapporten konkluderer Jernbanetilsynet, at en række faktorer tilsammen førte til ulykken. Det tog, som forårsagede ulykken, bremsede på grund af en menneskelig fejl ikke i tide og blev afsporet, så et modkørende tog påkørte det.

Jernbanetilsynet peger også på en række omstændigheder ved skinner og anden infrastruktur, der i fortsættelse af den menneskelige fejl, var med til at give ulykken det omfang, den fik. Både Banestyrelsen og DSB S-tog får i rapporten en række henstillinger og anbefalinger til, hvad der skal eller kan gøres anderledes.

"I DSB S-tog skal vi bl.a. forbedre vores procedure for udvælgelse og løbende vurdering af lokomotivførernes egnethed. Det er vi i gang med. Jernbanetilsynet kommer også med et interessant forslag om at forbedre uddannelsen af lokomotivførere. Det vil vi se nærmere på," siger adm. direktør Benny Würtz, DSB S-tog, og fortsætter:

"Ud over det, der nu er iværksat, vil vi på baggrund af rapporten, se på, hvordan vi kan forbedre uddannelsen. Og i den forbindelse vil vi i den nærmeste fremtid bl.a. invitere Dansk Jernbaneforbund med til en drøftelse, idet Dansk Jernbaneforbund tidligere i denne sag har vist stor interesse for specielt dette område."

Ved ulykken blev én passager dræbt, to alvorligt kvæstet og tre lettere kvæstet.

"Det vigtigste er stadig passagererne og de pårørende fra ulykken sidste år. Vi har skrevet til alle passagerer og tilbudt dem, at hvis offentliggørelsen af rapporten giver behov for en fornyet bearbejdning, har vi stadig tilbud om psykologhjælp på telefon 70 101 102," siger Benny Würtz.