DSB: Flere tog til Tyskland i 2025
Til næste år indsætter DSB flere afgange mellem København og Hamborg. Blandt andet en ny tidlig morgenafgang, der gør det muligt at nå længere ud i Europa inden for samme døgn
DSB skifter køreplan den 15. december 2024. Det medfører flere daglige afgange, nye afgangstider og en mere robust køreplan, der får flere kunder frem til tiden.
Blandt andet introducerer DSB en ny tidlig afgang fra København kl. 6.22 og med ankomst i Hamborg kl. 10.59.
”Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn,” siger kundechef Charlotte Kjærulff.
DSB kører dagligt fem-otte afgange i hver retning. I højsæsonen fra den 23. maj til den 31. august er der otte afgange i hver retning.
Som noget nyt indsætter DSB en 6. afgang fra den 11. april til den 22. maj og igen fra den 1. september til den 2. november.
”Vi forlænger højsæsonen, så den starter tidligere og slutter senere og udbyder en ekstra afgang i hver retning med 450 siddepladser. Det er omkring 100 pladser mere end ombord på et af de store Dreamliner-fly og altså rigtig mange ekstra rejser, vi sætter til salg. Vi øger udbuddet med 47.250 siddepladser om året,” siger Charlotte Kjærulff.
Stor interesse for vinterferien
DSB har seks måneders forsalg og opfordrer kunderne, der planlægger en vinterferie med tog til at købe deres billetter til uge 7-8 allerede nu.
”Det er en god idé at være ude i god tid. Vi har i de senere år oplevet en eksplosiv interesse for at rejse ud i Europa med tog. Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år har vi solgt 51 procent flere pladsbilletter til rejser i og omkring skolernes vinterferie næste år,” siger Charlotte Kjærulff.
Dagene, som der er størst interesse for at rejse på, er fra København fredag-lørdag den 7-8. februar 2025 og fra Hamborg fredag-lørdag den 14-15. februar 2025.
Ny køreplan med færre forsinkelser
Bagved linjerne har DSB gennemført en større omlægning af køreplanen, der forlænger opholdet for togene i København og i Hamborg med en time.
Det giver bedre mulighed for at udføre småreparationer på de aldrende IC1-vogne og resulterer i en mere robust køreplan, der får flere kunder frem til tiden.
I løbet af 2025 forventer DSB og DB at udskifte de ældre tyske IC1-vogne med fabriksnye EuroCity-vogne.
DSB har bestilt 16 stammer EuroCity-vogne fra spanske Talgo, som leveres fra 2025 og frem til 2026. Vognene skal trækkes af DSB’s nye elektriske lokomotiver, der sikrer kunderne en mere klimavenlig rejse. Lokomotiverne er leveret af tyske Siemens i perioden 2020-2022 og hører til blandt DSB’s mest driftsstabile tog.
Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer.