Illustrationen viser ikke det endelige design

Fremtidens vognstammer fra Talgo

Vores 16 nye vognstammer og styrevogn fra Talgo indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg, så endnu flere kan rejse grønt til udlandet.

De nye medlemmer af DSB-familien

✔   16 nye vognstammer indkøbt hos spanske Talgo - som også Deutsche Bahn er ved at anskaffe.

✔   Hver togstamme har plads til 492 passagerer – til sammenligning kan der sidde 136 passagerer i et IC3-tog.

✔   Skal trækkes af DSB’s elektriske lokomotiv, Vectron, som blev leveret i 2022.

✔   Indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg.

✔   Der er mulighed for at genanvende 95% af hver enkelt vogn, når de engang skal skrottes.

✔   De nye vognstammer forventes at komme på skinnerne fra efteråret 2024.

 

Det bliver en "sandwich"-formation.

De 16 nye vognstammer og styrevogn skal køre med et af de nye eldrevne Vectron-lokomotiver i hver ende i en såkaldt "sandwich-formation". De har nemlig ikke en styrevogn, som man kender det fra dobbeltdækkerne. Det vil sikre, at vognene kan blive leveret hurtigere og indsat i drift. Det giver også mulighed for senere at fordoble kapaciteten via indkøb af nye styrevogne og ekstra vognstammer.

Vectron-lokomotiverne, som skal trække de nye Talgo-vognstammer, er godkendt til drift i både Danmark og Tyskland. Det sikrer muligheden for - også efter udfasningen af IC3 - at kunne køre til udlandet. Leverancen til DSB kommer i forlængelse af Talgos leverance af samme type togmateriel til Deutsche Bahn.

 

95% af vognene kan genanvendes

DSB har i udbudsmaterialet desuden stillet krav om bæredygtighed. Derfor er der mulighed for at genanvende op til 95% af hver enkelt vogn, når de engang er udtjente og skal skrottes.

Fakta


  • En Talgo vognstamme består af 15 vogne.
  • En vognstamme er fagbetegnelsen for et antal passagervogne, der er koblet sammen uden lokomotiv eller motorvogn.
  • Med lokomotiv på udgør vognene en såkaldt togstamme.

Klimavenlige rejser til udlandet

 

Når de nye vognstammer tages i brug, vil endnu flere kunne rejse komfortabelt til Hamborg. Vognene kommer med god plads, mange sæder og lav vægt, hvilket er godt for energiforbruget - og miljøet.

 

"De nye vogne kommer til at tilføre kapacitet i trafikken til Hamborg, og indsættelsen af helt nyt materiel vil give passagerne en bedre kundeoplevelse. Vognene vil desuden frigøre IC3-materiel, som kan tilføre tiltrængt kapacitet i vores indenrigstrafik" - Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

Hver vognstamme kommer med

 

To typer standardvogne med hhv. 32 og 40 sæder.

Vogn med flexarealer med 36 sæder samt plads til cykler, barnevogne og opladning til elcykler.

Handicapvenlig vogn med 10 siddepladser, tre kørestolspladser, handicaptoilet, kaffeautomat og automat til kolde drikke og snacks.

To DSB 1’ vogne med henholdsvis 22 og 28 sæder med 2+1 sædeopstilling i stedet for 2+2, da de er bredere og har eget armlæn.