Illustrationen viser ikke det endelige design
Fremtidens vognstammer fra Talgo
Vores 16 nye vognstammer og styrevogn fra Talgo indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg, så endnu flere kan rejse grønt til udlandet.
Illustrationen viser ikke det endelige design
Fremtidens vognstammer fra Talgo
Vores 16 nye vognstammer og styrevogn fra Talgo indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg, så endnu flere kan rejse grønt til udlandet.
✔ 16 nye vognstammer indkøbt hos spanske Talgo - som også Deutsche Bahn er ved at anskaffe.
✔ Hver togstamme har plads til 492 passagerer – til sammenligning kan der sidde 136 passagerer i et IC3-tog.
✔ Skal trækkes af DSB’s elektriske lokomotiv, Vectron, som blev leveret i 2022.
✔ Indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg.
✔ Der er mulighed for at genanvende 95% af hver enkelt vogn, når de engang skal skrottes.
✔ De nye vognstammer forventes at komme på skinnerne fra efteråret 2024.
Det bliver en "sandwich"-formation.
De 16 nye vognstammer og styrevogn skal køre med et af de nye eldrevne Vectron-lokomotiver i hver ende i en såkaldt "sandwich-formation". De har nemlig ikke en styrevogn, som man kender det fra dobbeltdækkerne. Det vil sikre, at vognene kan blive leveret hurtigere og indsat i drift. Det giver også mulighed for senere at fordoble kapaciteten via indkøb af nye styrevogne og ekstra vognstammer.
Vectron-lokomotiverne, som skal trække de nye Talgo-vognstammer, er godkendt til drift i både Danmark og Tyskland. Det sikrer muligheden for - også efter udfasningen af IC3 - at kunne køre til udlandet. Leverancen til DSB kommer i forlængelse af Talgos leverance af samme type togmateriel til Deutsche Bahn.
95% af vognene kan genanvendes
DSB har i udbudsmaterialet desuden stillet krav om bæredygtighed. Derfor er der mulighed for at genanvende op til 95% af hver enkelt vogn, når de engang er udtjente og skal skrottes.
Fakta
- En Talgo vognstamme består af 15 vogne.
- En vognstamme er fagbetegnelsen for et antal passagervogne, der er koblet sammen uden lokomotiv eller motorvogn.
- Med lokomotiv på udgør vognene en såkaldt togstamme.
Klimavenlige rejser til udlandet
Når de nye vognstammer tages i brug, vil endnu flere kunne rejse komfortabelt til Hamborg. Vognene kommer med god plads, mange sæder og lav vægt, hvilket er godt for energiforbruget - og miljøet.
"De nye vogne kommer til at tilføre kapacitet i trafikken til Hamborg, og indsættelsen af helt nyt materiel vil give passagerne en bedre kundeoplevelse. Vognene vil desuden frigøre IC3-materiel, som kan tilføre tiltrængt kapacitet i vores indenrigstrafik" - Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.
Hver vognstamme kommer med
• To typer standardvogne med hhv. 32 og 40 sæder.
• Vogn med flexarealer med 36 sæder samt plads til cykler, barnevogne og opladning til elcykler.
• Handicapvenlig vogn med 10 siddepladser, tre kørestolspladser, handicaptoilet, kaffeautomat og automat til kolde drikke og snacks.
• To DSB 1’ vogne med henholdsvis 22 og 28 sæder med 2+1 sædeopstilling i stedet for 2+2, da de er bredere og har eget armlæn.