Fremtidens S-Bane
Den nuværende S-bane skal frem mod 2037 omlægges fra en traditionel by-bane til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem.
Fremtidens S-Bane
Den nuværende S-bane skal frem mod 2037 omlægges fra en traditionel by-bane til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem.
Danmark står i øjeblikket over for omfattende investeringer og ændringer i infrastrukturen for milliarder. Over hele landet anlægges, udvides og moderniseres jernbanen med bedre og nye spor, elektrificering at strækninger og nye signaler.
Ændringer i infrastrukturen
Et af de steder, hvor jernbanen i de kommende år tager et kvantespring, er S-banen. Den nuværende S-bane skal omlægges fra en traditionel by-bane til et fuldautomatisk førerløst transportsystem, "Fremtidens S-Bane". Vi forventer, at denne vil være fuldt udrullet i 2037.
Omlægningen skal gavne vækst og mobilitet i hovedstadsområdet og fortsat bidrage til et klimavenligt bymiljø og skabe rum for flere kunder og dermed mindske trængslen. Med dagens standarder vil den nye S-bane blive verdens største og hurtigste fuldautomatiske bybane.
Der er tale om en omfattende forandring på en 85-år gammel jernbane, som medfører investeringer i milliardklassen, store organisatoriske og tekniske forandringer og en nøjagtig styring af skiftet fra gammelt til nyt.
Projektet har stor politisk bevågenhed, samt højeste prioritet på højeste niveau i DSB.
Forstå Fremtidens S-bane på tre minutter