IC5
De nye el-togsæt skal efter planen på skinnerne fra 2027. De vil udgøre rygraden i fremtidens togtrafik, så vi sammen kan rejse Danmark endnu grønnere.
IC5
De nye el-togsæt skal efter planen på skinnerne fra 2027. De vil udgøre rygraden i fremtidens togtrafik, så vi sammen kan rejse Danmark endnu grønnere.
✔ Leveres af franske togproducent Alstom
✔ DSB forventer at købe cirka 150 el-togsæt i alt
✔ Skal efter planen leveres medio 2027
✔ Tophastighed på 200 km/t.
✔ 7950 hestekræfter (IC3: 1870. Øresundstog 3200)
✔ Coradia Stream er i drift i Italien og er bestilt til Holland
El-togsæt, der kører danskerne ind i fremtiden
Togsættene kommer til at være rygraden i fremtidens togtrafik og skal efter planen leveres fra medio 2027. Med ordren er en vigtig milepæl i omstillingen til en mere klimavenlig og bæredygtig kollektiv transport nået.
De nye eltog er også en forudsætning for at kunne få fuldt udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, der gennemføres i disse år fx elektrificeringen og nye signaler.
Største investering i DSB’s historie
Indkøbet af nye el-togsæt er den største investering i DSB’s historie, og den samlede investering beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.
For at sikre det bedst mulige udbytte og en god overgang til kun at køre med el-togsæt, har der, helt fra indkøbet blev planlagt i 2014 været fuldt fokus på at købe en etableret og afprøvet produktplatform.
Hårde fakta
Spænding: 25 kV / 50 Hz
Maks. hastighed:200 km/h/p>
Acceleration :1,2 m/s2 fra 0 km/t til 70 km/t
Hestekræfter:7950 (IC3: 1870. Øresundstog 3200)
Antal motoriserede aksler:8
Signalsystem: ETCS BL 3, STM ZUB123
Indstigningshøjde: 620 mm
Antal pladser (inkl. kørestolspladser): 300
Antal døre pr. side: 5
Antal vogne pr. togsæt: 5
Antal toiletter: 2 standard; 1 multifunktion
Antal kørestolspladser: 2
Antal cykelpladser: 12
Antal flexområder: 12
Et nærmere kig på Fremtidens tog
Alstom skal levere de nye el-togsæt
Alstom er blandt andet blevet udvalgt til at levere togene, fordi de har mangeårig og alsidig erfaring med leverancer af tog. De nye el-togsæt er bygget op om produktplatformen Coradia stream, som allerede er i passagerdrift i Italien. Togsættene, DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen idriftsættes før leverancen til Danmark.
Som en del af udbuddet skal Alstom stå for at vedligeholde el-togsættene. For at kunne servicere og vedligeholde fremtidens nye tog er DSB i gang med at bygge to nye værksteder i Aarhus og København. De vil være 100 procent dedikerede til de nye togsæt og blive certificeret efter de højest mulige miljøstandarder.
Lidt mere om Alstom
Alstom er en fransk multinational konglomeratvirksomhed indenfor elektricitets- og transportmarkedet. De har blandt andet produceret AGV, TGV, og Eurostar-togene, såvel som Citadis-letbaner.
Siden 1999 har Alstom været en af de største aktører på de danske jernbaner. Alstom har leveret over 650 tog til Danmark, som hver dag transporterer danskerne rundt - blandt andet S-toget i Hovedstadsområdet og flere regionaltog rundt om i landet.
"De nye tog er enestående mulighed for DSB og for Danmark. De nye tog vil gøre vores arbejde i DSB nemmere og enklere. De nye tog vil gøre rejsen mere attraktiv for vores kunder, fordi togene er mere moderne, de er hurtigere og mere pålidelige."
Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.
Flemming Jensen om Fremtidens tog
Benny Engelbrecht om Fremtidens tog