Vectron, Danmarks nye ellokomotiv, der kan køre hurtigere fra A til B end ældre lokomotiver.
Bæredygtighed | 19. november 2021
DSB sælger sine 26 resterende ME-lokomotiver
Bæredygtighed | 19. november 2021
DSB sælger sine 26 resterende ME-lokomotiver
DSB’s sidste 26 ME-lokomotiver, der bliver udfaset med den nye køreplan i 2022, er nu alle solgt til den svenske virksomhed Nordic Re-finance (NRF).
DSB’s sidste 26 dieseldrevne ME-lokomotiver kommer til at køre videre på de nordeuropæiske jernbaner lidt endnu.
Samtlige af dem er købt af den svenske virksomhed NRF. NRF har også tidligere købt seks ME-lokomotiver af DSB, og nu overtager de altså de 26 resterende.
ME-lokomotiverne erstattes herhjemme af de nye elektriske Vectron-lokomotiver, der allerede nu kører regionaltrafik på Sjælland.
Salget af ME-lokomotiverne ligger i fin tråd med DSB’s strategi, fortæller Michael Beckmann, der er underdirektør for Strategi & Togmateriel hos DSB.
”Vi skal ikke skrotte vores togmateriel, bare fordi det skal udfases. Hvis det kan genbruges, giver det absolut mest mening; både ud fra et bæredygtighedsperspektiv men også ud fra et økonomisk perspektiv,” siger Michael Beckmann.
”Hvis det kan genbruges, giver det absolut mest mening; både ud fra et bæredygtighedsperspektiv men også fra et økonomisk perspektiv.”
Michael Beckmann, underdirektør for Strategi & Togmateriel hos DSB
De dieseldrevne ME-lokomotiver kommer blandt andet til at fortsætte deres togliv i Norge og Sverige, hvor de blandt andet skal sættes ind på strækninger, som ikke er elektrificerede samt fungere som nødtog i tilfælde af nedfaldne køreledninger og manglende strøm.
Salget af ME-lokomotiverne er også et bæredygtigt valg, fortæller DSB’s bæredygtighedschef, Aske Wieth-Knudsen.
”Det vil formentlig overraske de fleste, at salget af ME-lokomotiverne faktisk er godt for klimaet. For de erstatter lokomotiver, som er endnu ældre og i modsætning til DSB’s ME-lokomotiver sjældent miljømæssigt opgraderet, så de begrænser udledningen af NOX’er og partikler,” siger Aske Wieth-Knudsen.
De første af de 26 ME-lokomotiver bliver leveret til NRF allerede i indeværende år. De resterende bliver leveret i 2022 med sidste leverance i september måned 2022.
Nye el-lokomotiver tager over
Til at erstatte ME-lokomotiverne har DSB købt en række spritnye Vectron el-lokomotiver med hele 8.700 hestekræfter, der kan køre hurtigere fra A til B end ældre lokomotiver.
Læs også: DSB’s nye el-lokomotiv flytter grænserne for grøn transport
De mange hestekræfter gør, at Vectron kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter - og dermed væsentlig hurtigere - end ME-lokomotiverne. Denne store traktionseffekt, som det hedder, gør, at du kan komme hurtigere frem, da maksimalhastigheden nås hurtigere.