Illustrationen viser ikke det endelige design
Fremtidens vognstammer fra Talgo
Vores 16 nye vognstammer og styrevogn fra Talgo indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg, så endnu flere kan rejse grønt til udlandet.
Illustrationen viser ikke det endelige design
Fremtidens vognstammer fra Talgo
Vores 16 nye vognstammer og styrevogn fra Talgo indsættes på ruterne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg, så endnu flere kan rejse grønt til udlandet.
I DSB vil vi gøre fremtidens togrejse til arbejdet og eventyret mere bæredygtig, bekvem, hurtigere og endnu mere punktlig. Både til nationale og internationale rejser. Derfor har vi bestilt nye EuroCity (EC) passagervogne til den internationale togtrafik hos den spanske togleverandør Talgo, som allerede har leveret tilsvarende vogne til Tyskland.
Det bliver en "sandwich"-formation.
Frem mod 2026 får vi leveret 16 vognstammer, som senere bliver suppleret med 16 styrevogne. Hver togstamme har plads til 492 passagerer – til sammenligning kan der sidde 136 passagerer i et IC3-tog.
De nye vogne kaldes EC, der står for EuroCity, hvilket hænger sammen med at de primært skal køre den internationale trafik mellem København og Hamburg og Aarhus og Hamburg.
95% af vognene kan genanvendes
Vognene bliver trukket af vores nye elektriske EB-lokomotiver, Vectron, og 95% af vognenes aluminiumsstruktur kan genanvendes, når de engang skal skrottes
Dermed kommer de til at indgå i vores bæredygtige, elektriske togflåde, som fra 2030 vil gøre al vores togtrafik i Danmark elektrisk.
De nye vogne forventes at blive sat i passagerdrift i 2025.
"De nye vogne kommer til at tilføre kapacitet i trafikken til Hamborg, og indsættelsen af helt nyt materiel vil give passagerne en bedre kundeoplevelse. Vognene vil desuden frigøre IC3-materiel, som kan tilføre tiltrængt kapacitet i vores indenrigstrafik"
Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB
Fakta
- Kørehastighed på op til 200 km/t
- Vognene kommer med god plads, mange sæder og lav vægt, hvilket er godt for energiforbruget - og miljøet.
- To typer standardvogne med hhv. 32 og 40 sæder.
- Vogn med flexarealer med 36 sæder samt plads til cykler, barnevogne og opladning til elcykler.
- Handicapvenlig vogn med 10 siddepladser, tre kørestolspladser, handicaptoilet, kaffeautomat og automat til kolde drikke og snacks.
- To førsteklassesvogne med hhv. 22 og 28 sæder med 2+1 sædeopstilling i stedet for 2+2.
Klimavenlige rejser til udlandet
Når de nye vognstammer tages i brug, vil endnu flere kunne rejse komfortabelt til Hamborg. Vognene kommer med god plads, mange sæder og lav vægt, hvilket er godt for energiforbruget - og miljøet.
"De nye vogne kommer til at tilføre kapacitet i trafikken til Hamborg, og indsættelsen af helt nyt materiel vil give passagerne en bedre kundeoplevelse. Vognene vil desuden frigøre IC3-materiel, som kan tilføre tiltrængt kapacitet i vores indenrigstrafik" - Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.
Hver vognstamme kommer med
• To typer standardvogne med hhv. 32 og 40 sæder.
• Vogn med flexarealer med 36 sæder samt plads til cykler, barnevogne og opladning til elcykler.
• Handicapvenlig vogn med 10 siddepladser, tre kørestolspladser, handicaptoilet, kaffeautomat og automat til kolde drikke og snacks.
• To DSB 1’ vogne med henholdsvis 22 og 28 sæder med 2+1 sædeopstilling i stedet for 2+2, da de er bredere og har eget armlæn.