Sådan betaler du din kontrolafgift
- Find oplysninger om betaling nederst på din kontrolafgift. Hvis du har mistet din kontrolafgift, kan du kontakte os via kontaktformularerne nedenfor.
- Betal i din bank eller netbank senest 14 dage efter, at du har fået din kontrolafgift.
Du kan ikke betale via dsb.dk, og DSB tilbyder ikke rabat eller afdragsordning.
Payment of fare evasion ticket from a foreign bank account
Guide for payment from a foreign account
LUKIf you have received a control fee that you want to pay from a foreign account, you can transfer the amount in Danish kroner to Nordea:
- SWIFT-code NDEADKKK
- Control fee number must be provided - the number is below the QR code on your fee.
- You must pay the transfer fee yourself from a foreign account.
- Iban number: DK47 2000 6879 769 262
Kontakt os angående kontrolafgifter
Uanset om det er spørgsmål til betaling, en klage eller andet angående kontrolafgifter, skal vi vide, hvilken billettype du har brugt eller ønskede at bruge. Klik på din billettypen nedenfor:
- Rejsekort
- Mobil-, print-selv, eller billet i DSB app
- Periodekort, Ungdomskort, Pendler Rejsekort eller andet pendlerprodukt
- Kontantbillet
- Spørgsmål vedrørende betaling eller rykkere
Kontakt os angående et brev fra Gældsstyrelsen
Har du modtaget er brev fra Gældsstyrelsen, er det fordi, der er registreret en eller flere ubetalte kontrolafgifter i dit navn. Hvis du har spørgsmål til disse afgifter, er du velkommen til at kontakte Gældsstyrelsen eller kontakte DSB.
Læs mere om brevet fra Gældsstyrelsen
+ Kontakt os angående brevet fra Gældsstyrelsen
Kontakt os angående en rykker
Har du modtaget en rykker for en kontrolafgift, du har betalt, så er der helt sikkert sket en fejl. Det beklager vi meget. For at sikre os, at du ikke modtager flere rykkere, er du nødt til at sende os dokumentation for at du har betalt din afgift. Hvis du ikke hjælper os med at rette fejlen, så kan det uheldige ske, at du vil modtage flere rykkere.
Har du modtaget en rykker for en kontrolafgift, du ikke mener du har fået, så skal du kontakte os med det samme.
+ Kontakt os angående betaling eller rykkere
Kontakt os angående glemt pendlerkort
Havde du glemt dit gyldige pendlerkort, Rejsekort pendlerkort, militærkort, periodekort, erhvervskort eller Ungdomskort derhjemme, skal du straks kontakte os. Du kan med fordel tilmelde dig DSB Plus og Glemt Kort ordningen.
+ Kontakt os angående glemt pendlerkort
Selvbetjeningsprincippet
Der åben adgang til perronerne på stationerne. Det betyder, at det er dit ansvar som rejsende at have gyldig billet inden du stiger på toget. I De Fælles Landsdækkende Rejseregler kan du læse mere, i afsnit 2.7.1.
+ Læs mere om gyldig billet (PDF)
Kontakt os telefonisk
Du er altid velkommen til at ringe til os. Vi kan dog ikke behandle nye sager telefonisk, men svarer gerne på spørgsmål, der er generelle eller relaterer til en igangværende sag.
Vi kan kontaktes på telefon 70 13 14 15 mandag til fredag mellem 8-12.
Vidste du at
-
Undgå kontrolafgiften, hvis du glemmer dit pendlerkort eller mobilen løber tør for strøm
Glemt Kort er en service, du kan tilmelde dig, når du har en DSB Plus profil, er fyldt 13 år, og rejser med pendlerkort.
Når du er tilmeldt Glemt Kort, kan du nøjes med at oplyse dit CPR-nummer til togpersonalet, hvis du har glemt dit pendlerkort, eller din mobil er løbet tør for strøm. Så kan de hurtigt kontrollere, at du har et gyldigt pendlerkort.
Glemt Kort gælder for rejser med DSB på dansk strækning, inklusiv S-tog, og du kan gøre brug af servicen op til 6 gange pr. løbende år.
Husk at du skal tilmelde dig servicen aktivt under din profil for at kunne bruge den, det er ikke nok at have en DSB Plus profil. Hvis du skifter pendlerkort, skal du selv skal opdatere din tilmelding med dit nye stamkortnummer.
-
Får dit barn en afgift, så vær opmærksom på at afgiften gælder hele dagen i al offentlig transport. Det betyder, at dit barn kan køre resten af vejen til destinationen.
-
Hvis du ringer ind på vegne af en anden person, der er fyldt 18 år, så skal vedkommende kunne tilkendegive, at vi må tale med dig om sagen i telefonen. Skriver du ind, skal du medsende en fuldmagt.
-
Hvis du ikke er tilfreds med DSB Kundecenter’s afgørelse, så kan du altid kontakte vores Kundeambassadør eller Ankenævnet for bus, tog og metro.