Ny køreplan sikrer flere lyntog til fynboerne
Ny køreplan sikrer flere lyntog til fynboerne
I DSB's Køreplan 2012 er der 34 nye afgange om ugen med InterCityLyn-tog mellem landsdelene som får stop på Fyn. De 17 af togene er helt nye, mens de 17 andre tidligere kørte gennem Odense uden stop.
Nyborg bliver for alvor til en station for Lyntog med mere end 40 ugentlige stop, 20 i hver retning. Dermed kan man køre non-stop til København fra Nyborg og med kun to stop til Aarhus.
På Vestfyn får regionaltogene to køreplaner – den ene standser ved alle stationer, som det kendes fra den aktuelle køreplan for 2011, og den anden, som hver anden time springer de fire mindste af i alt 12 stationer over på strækningen mellem Odense og Fredericia.
Ændringen i Køreplan 2012 er nødvendige for at få plads til flere InterCityLyn-tog på tværs af landsdelene.
»Med ændringen af køreplanen på Vestfyn får vi plads til flere lyntog på de lange strækninger, og dermed skaffer vi også siddepladser til flere af de kunder, der i dag står op,« forklarer chef for DSB Trafikplanlægning, vicedirektør Ove Dahl Kristensen.
Tog hvert kvarter om morgenen
Blandt de 34 afgange med Lyntog er der i Køreplan 2012 flere nye alternativer for passagererne på Fyn.
Skal man til København eller Københavns Lufthavn fra Odense eller Nyborg, er der nu flere muligheder om morgenen. Fx. har den nye køreplan ti afgange om morgenen fra Odense og Nyborg mod København mellem klokken 6 og 8, hvoraf de seks afgange alene ligger mellem klokken 7 og 8.
Dermed vil der i tidsrummet mellem klokken 6 og 9 minimum være tog hvert kvarter mellem Odense/Nyborg og København.
I den anden retning betyder de nye lyntog en række hurtige forbindelser − dels mellem København og Nyborg/Odense, og især også til Vejle og Aarhus.
Ændringer i køreplanen for Vestfyn
Køreplanen for regionaltogene på Vestfyn tilpasses ligeledes for 2012.
Stationerne Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde får således tog hver anden time, hvor de i dag har tog hver time. Tilsammen udgør andelen af kunder, der rejser fra de fire stationer, 10 procent - eller cirka 100 personer om dagen - af det samlede antal kunder i regionaltogstrafikken på Vestfyn.
For de resterende 90 procent, der stiger på togene i Tommerup, Ejby, Nørre Åby, Gelsted, Aarup medfører ændringen en rejsetidsgevinst på op til 10 minutter mellem Odense og Fredericia.
»Men det er ikke rejsetiden, der er argumentet for at gøre det her. Det er derimod kapaciteten på sporene over Vestfyn, som gør det nødvendigt at prioritere til fordel for langt størstedelen af kunderne. Med den nye køreplan tilbyder vi størstedelen af passagererne på Vestfyn kortere rejsetid og samtidig flere lyntog mellem landsdelene for fynboerne,« siger Ove Dahl Kristensen.
Den samlede køreplan kan ses på http://www.dsb.dk/find-og-kob/indland/koreplaner/?station=1samlet
Fakta om Vestfyn:
Her er det daglige cirka antal kunder fra de 12 stationer, der er betjent af regionaltogene på Vestfyn.
Odense 6900 Fredericia 2100 Middelfart 1300 Tommerup 175 Ejby 160 Nørre Åby 150 |
Gelsted 140 Aarup 130 Bred 30 Skalbjerg 25 Kauslund 25 Holmstrup 20 |
Til sammen stiger det cirka med 100 kunder dagligt på togene i Bred, Skalbjerg, Kauslunde og Holmstrup.
For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 24680000.
Mvh. DSB