Kustpilen til København ophører

Kustpilen til København ophører

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. juni 2004 kl. 14:28

Når de svenske jernbaner skifter køreplan den 15. juni, er det slut med kørslen til København med Kustpilen, som på svensk side kører til og fra Kristianstad og Karlskrona. I stedet skal kunderne benytte Øresundstog på strækningen Malmö-København.


Divisionschef Gunnar Wulff, SJ (Statens Järnvägar), mener ikke, at denne indskrænkning i trafikken
vil give større problemer:


- Vi må konstatere, at belægningen har været beskeden mellem Malmö og København. Ganske vist har togene i et vist omfang været benyttet som lokaltog over Øresund, men ikke af ret mange passagerer, der rejser til og fra det øvrige Skåne eller Blekinge.


Gunnar Wulff tilføjer, at en stor del af Kustpil-togene gennem længere tid er blevet aflyst til København på grund af mangel på materiel, og det har kun givet få reaktioner.


SJ har også besluttet, at kørslen med Kustpilen på strækningen Karlskrona-Malmö skal reduceres til to dobbeltture om dagen, det vil sige en morgen- og en eftermiddagsafgang i hver retning. Det sker med virkning fra 18. august. Derimod ændres der ikke ved antallet af forbindelser mellem Karlskrona og Kristianstad.


Fra juni 2005 til juni 2007 vil togtrafikken på hele strækningen Karlskrona-Kristianstad, også kaldet Blekinge Kustbana, være indstillet på grund af elektrificeringsarbejder og ombygning af stationer. I den periode vil busser afløse samtlige tog.


Kustpil-togene svarer til DSB´s IC3 tog, blot med en anden bemaling og mindre afvigelser i indretningen. I sin tid kørte de mellem Hässleholm og København og blev overført med Helsingborg-Helsingør færgerne.
Herefter var der en pause i kørslen til Danmark, inden de blev sat ind via Øresundsbroen i eftersommeren 2000.