Flere pladser til cykler og kørestolsbrugere i S-tog

06. december 2010 kl. 09:29

Det har været så stor en succes med gratis cykeltransport i S-togene, at DSB S-tog har besluttet at fordoble flexrumskapaciteten i samtlige S-tog. Flere flexrum var også det største ønske blandt kunderne i S-togs store idékonkurrence i sommer.

S-tog har besluttet at påbegynde en fordobling af flexrumskapaciteten, så der kommer mere plads til cykler i S-togene. Samtidig forbliver det gratis at tage cyklen med i 2011. DSB S-tog vurderer, at udvidelsen giver et stort potentiale for at skabe kundevækst, når kunderne tager cyklen med i toget på vej til arbejde eller på søndagstur med familien.

Større satsning på kombinationen af cykel og tog er et stort ønske hos kunderne. S-tog igangsatte en idékonkurrence i sommer for at indsamle ideer til at gøre S-tog bedre, og her var det mest populære forslag fra kunderne mere plads til cykler.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) byder udvidelsen af flexrumskapaciteten velkommen:

”Det er vigtigt, at den kollektive trafik til stadighed udgør et attraktivt alternativ til andre transportformer. Udvidelsen af flexrumskapaciteten gør det nemmere for handicappede og småbørnsfamilier at komme rundt i hovedstadsområdet,” siger ministeren.

”Det er meget positivt, at vores kunder ikke bare hurtigt tager et nyt tiltag til sig, men også tænker videre over, hvordan vi hos S-tog kan gøre tiltaget bedre. Det er grunden til, at vi nu går i gang med at forøge pladsen til cykler i S-togene,” siger salgsdirektør i DSB S-tog Niklas Marshall.

Hos Dansk Cyklist Forbund vækker udvidelsen af flexrumskapaciteten glæde.

”For cyklisterne er det en tidlig julegave, at forsøget med gratis cykler i S-toget forlænges, og at DSB øger antallet af flexrum. Cyklisterne er begejstrede for ordningen, da det ofte er meget hurtigere at kombinere S-tog og cykel end at tage bilen”, udtaler Jens Loft Rasmussen, direktør for Dansk Cyklist Forbund.

Udover at gøre det lettere at få cyklen med i toget, betyder fordoblingen af antallet af flexrum, at kørestolsbrugere og barnevognskørere får bedre plads. Kørestolsbrugere kan således se frem til et særligt afmærket område i flexrummene, der bliver reserveret til dem. Udvidelsen betyder fire pladser færre i hvert togsæt og får derfor ikke nogen konsekvenser for komforten for kunder uden cykel

Kunderne har i høj grad stemt med pedalerne. Antallet af cykler i S-toget er mere end fordoblet (111 procent) i 2010, svarende til 2,5 millioner ekstra cykler. Det er en ekstraordinær høj vækstrate, som afspejles i tilfredsheden med tiltaget. Hele 87 procent af alle S-togskunderne er tilfredse med muligheden for at kunne medtage cykel gratis, viser en undersøgelse Megafon har lavet for DSB.

DSB

Yderligere kommentarer/information: