PÅ SPORET

Er en avis til DSB’s stamkunder, der kan finde den på udvalgte stationer og i tog landet over.
Avisen udkommer i et oplag på 50.000 eksemplarer.

Vinter 2020/2021

Hurtigtog mellem landsdelene
Fra den 13. december bliver det nye koncept InterCityLyn+ lanceret.

Fokus på kundeoplevelsen under corona
DSB har lavet piktogrammer og plakater til stationer og perroner for at passe på kunderne i en tid med corona.

Nye bæredygtige tiltag
Nye Skraldespande, poser af genanvendt plastik og julepynt lavet af gamle Ud & Se-magasiner.

Vinter 2020/2021

Efterår 2020

Pendlere har indflydelse på køreplanen
Kom med i maskinrummet, når pendlerrepræsentant Jan Vleugel fortæller om, hvordan han er med til at planlægge DSB’s køreplan.

Kaffe på kanden
Nu er det igen muligt at købe kaffe og snacks i nogle tog. Læs Mikkel Albeck-Madsen fra 7-Eleven fortælle om Kaffe Ekspressen, som du kan finde i stort set alle lyntog mellem Aarhus og København.

Robotterne kommer
Robotter hjælper DSB med flere og flere opgaver, og de er med til at skabe bedre tid til den personlige betjening.

Efterår 2020

Vinter 2020

Har du en god idé?
DSB intensiverer arbejdet med at skabe liv på de tomme og halvtomme stationer, og opfordrer folk til at byde ind med gode idéer til initiativer, der kan skabe nyt liv på stationerne.
Side 2

Har du glemt dit køleskab i toget?
DSB Hittegods modtager hvert tusindvis af ting, der er blevet glemt i toget. Læs om hvad du skal gøre, hvis du har været glemsom og efterladt din computer i toget.
Side 7

Reportage fra det årlige pendlertræf
Hvert sætter DSB alle landets pendlertalsmænd stævne i Nyborg. Læs om årets møde, hvor transportminister Benny Engelbrecht troppede op og svarede på spørgsmål.
Side 9

Vinter 2020

Efterår 2019

Kunderne oplever stigende tryghed
En vedvarende indsats for at skabe større tryghed, har været med til at kundernes tilfredshed med trygheden på stationerne er steget fra 7,4 til 8,1 på en skala fra 0 til 10.
Side 6-7

Kom med kundeambassadøren på tur
Fire gange om året kører DSB's kundeambassadør med tog for at tale med kunderne. Kom med Lone Fruerskov Andersen på tur og hør, hvad kunderne siger.
Side 8

Store sporarbejder i 2020
Næste år bliver særligt Nord- og Østjylland og Sjælland påvirket af en række større sporarbejder
Side 7

Efterår 2019

Sommer 2019

Ringstedbanen er åbnet – en ny tidsalder er begyndt
Åbningen af den nye station Køge Nord og Ringstedbanen indvarsler starten på en helt ny tidsalder for togdriften i Danmark, som handler om mere og andet end blot tidsbesparelser.
Side 2-3

DSB opruster civilklædt kontrol i S-togene
I mere end ti år har DSB benyttet sig af togrevisorer i civil. De færreste kunder aner, at fænomenet eksisterer, men nu øger DSB antallet af civilklædte togrevisorer.
Side 7

Årets store sporarbejder er i fuld gang
På Sjælland og mellem Randers og Aalborg er de store sporarbejder godt i gang. Nu kan passagerne begynde at se en ende på dem.
Side 8

Sommer 2019

Forår 2019

En måneds gratis transport til trofaste kunder
Henover foråret og sommeren skal Banedanmark lave et ekstraordinært stort sporarbejde på Sjælland. DSB kompenserer pendlerne med en måneds gratis transport.
Side 3

DSB Kundecenter svarer på tre millioner henvendelser om året
Hvert år bliver der svaret på godt tre millioner henvendelse fra kunder via mail, telefon og henvendelser til DSB Salg & Service fra de 250 ansatte i DSB’s Kundecenter & Billetsalg.
Side 8-9

340.000 skoleelever rejser årligt gratis med DSB
Det kræver god planlægning at få logistikken til at gå op, når flere tusinde skoleelever hvert år rejser gratis med DSB Skolerejser.
Side 6

Forår 2019

Vinter 2019

Tog, spor og skinner er klar til sne
DSB og Banedanmark har været i gang med vinterforberedelserne , siden sommerferien sluttede. Men selv ikke alverdens forberedelser kan helt udelukke aflysninger og forsinkelser, hvis Kong Vinter melder ankomst. Se hvorfor.
Side 6-7

Liv på stationen gør rejsen bedre
Der skal mere liv og aktivitet på mange af DSB’s halvtomme eller tomme stationer. DSB Ejendomme har en ambition om at leje flere af stationerne ud til lokale ildsjæle. Sådan er det på Middelfart Station, hvor en kaffebar skaber hygge og samler de lokale.
Side 4-5

DSB klar med ny køreplan i december
Der er mest tale om mindre justeringer, der primært sker på Sjælland. Men der er lidt ændringer rundt om i landet. For S-togs kunderne kommer der flere glædelige gensyn.
Side 2-3

Vinter 2019

Efterår 2018

Kjeld og kollegerne moderniserer DSB’s tog

Der bliver arbejdet på højtryk med at opgradere DSB’s tog. I første omgang er det IC3-flåden til, der får en omgang indvendigt til en bedre komfort. Siden får andre togtyper en også en opgradering.
Side 6-7

Rullende rengøring

DSB gennemfører forsøg med at foretage ekstra rengøring i toget, mens det kører. Forsøgene sker på forskellige strækninger landet over og er et supplement til den almindelige rengøring.
Side 2

Hurtigere internet på vej

Fra foråret 2019 kommer DSB’s kunder til at mærke en forbedring i datadækningen på de danske togstrækninger.
Side 8

Efterår 2018

Forår 2018

Per skal få dig frem til tiden
Per Schrøder tog første marts i år fat som direktør for DSB’s Drift. Den nye mand i førerhuset er kendt for at få ting fra hånden og for altid at tænke ”kunderne først”.
Side 8

Pendlerne får tiden tilbage
Under sporarbejdet mellem Frederikssund og Valby tilbyder DSB, at de berørte kunder kan spare den forlængede rejsetid på strækningen op og veksle den til nye rejser. Det er et forsøg med en ny service ”Få Tiden Tilbage”.
Side 2-3

Danmarks nye muskelbundt
Pålideligt, hurtigt og miljøvenligt. Sådan lyder skudsmålet for Danmarks nye lokomotiv Vectron, der fra 2021 kører på Sjælland.
Side 5

Forår 2018

Vinter 2018

Uden aksler ingen tog
Alle 33 ME-lokomotiver blev tager ud af passagerdrift, da der blev fundet revnedannelser i to aksler. Arbejdet med at gennemse og kontrollere samtlige 198 aksler fra ME-lokomotiverne er i fuld gang.
Side 2-3

Kundeambassadøren giver direkte adgang til ledelsen
DSB’s kundeambassadør Lone Fruerskov Andersen taler din sag og sørger for, at dine ønsker om forbedringer kommet helt ind til DSB’s øverste ledelse.
Side 6-7

Sporarbejder i foråret
Banedanmark udfører sporarbejder om aftenen, i weekenderne og helligdagene, hvor pendlerne har fri fra arbejde, og DSB har færre kunder. Se oversigten over nogle af de større sporarbejder.
Side 9

Vinter 2018

Efterår 2017

En tidsrejse på S-banen er fuldført
Forsinkede, langsomme eller aflyste S-tog. Udskiftningen af forældede signalsystemer har generet pendlerne mellem København og Hillerød. Banedanmark melder, at de fleste problemer er løst, og moderniseringen af S-banen kører videre i de kommende år.
Side 4-5

Skinner og sveller holder ikke evigt
Sporarbejde mellem Aarhus og Fredericia giver op til 30 minutters længere rejsetid for passagerne i 10 weekender i efteråret, så der kan udføres et nødvendigt arbejde med at udskifte slidte skinner og sveller.
Side 2-3

Løvfald udfordrer punktligheden
Hvert efterår falder blade fra træer langs jernbanen ned på sporene og påvirker togenes punktlighed.
Side 9

Efterår 2017

Sommer 2017

Hvad venter vi på?
Sporarbejde ved Ringsted Station til sommer betyder længere rejsetider for både sjællandske pendlere og rejsende på tværs af landet.

Du skal med bus, før det bliver godt at køre i tog
Op mod 70 busser bliver sat ind på kystbanestrækningen mellem Rungsted og Helsingør. Ombygningen er helt nødvendig for at undgå forsinkelser og aflysninger i fremtiden.
Side 6

Punktligheden tilbage på rette spor
Tjek om din strækning er på top 3-listen for kundernes punktlighed i årets første fire måneder – for Fjern- og Regionaltog samt S-tog.
Side 10-11

Sommer 2017