Rullende IC4-kontor mellem København og Århus

25. maj 2009 kl. 08:56

København-Århus på 2 timer og 40 minutter.

Det bliver den behagelige realitet, når DSB's nye køreplan 2010 træder i kraft. DSB opretter en ny hurtig-forbindelse mellem Århus og København til businesskunderne med IC4-toget. Den nye Nonstop Ekspres vil fra slutningen af 2009 køre direkte mellem de to byer uden stop, og hermed vil det være muligt at forlade Hovedbanegården i København eller Århus og være fremme i den anden by cirka to timer og 40 minutter senere - eller 20 minutter hurtigere end den hurtigste togafgang mellem de to byer i dag.

Den nye Nonstop Ekspres vil fra slutningen af 2009 køre direkte mellem København - Århus uden stop så turen mellem de to byer kun tager 2 timer og 40 minutter. foto: Søren Holm/Chili

Nonstop Ekspres

På Nonstop Ekspres-turene kan kunderne strække benene i de ny IC4-tog og koble computeren til i en slags rullende kontor. Med den lave transporttid og høje komfort bliver toget en endnu større konkurrent til både indenrigsfly og biler.

»Med IC4 får vi mulighed for at tilbyde vores forretningskunder et helt unikt produkt, der gør det endnu mere attraktivt at vælge toget frem for bilen eller flyet. Vores kunder behøver ikke stresse af sted i køen på motorvejen eller spilde tiden på langsommelige sikkerhedstjek i lufthavnen. Rejsetiden kan med det samme veksles til for eksempel arbejdstid online foran computeren. Og samtidig tilbyder vi kunderne transport, der påvirker klimaet mindst muligt, og som kan medvirke til at mindske trængslen på vejene,« siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen.

Business på DSB 1'
DSB sætter Nonstop Ekspres-togene ind på direkte afgange morgen-myldertrafikken og i eftermiddagsmyldertrafikken. Alle pladser i toget bliver forbeholdt business på DSB 1', og togene kører både mellem København og Århus og mellem Århus og København. Nonstop Ekspres-toget vil også fortsætte til Kastrup Lufthavn, hertil er den samlede rejsetid cirka tre timer.

Fire daglige afgange
Der er afgange alle de travle hverdage, mandag til torsdag, og der vil i første omgang være tale om minimum fire afgange om dagen.  De hurtige afgange supplerer de afgange, der allerede eksisterer i dag og vil således være med til at tage noget af presset fra de allerede meget efterspurgte afgange i myldretiden.

Storbælt passeres månedligt af mellem 2,5 og 3 millioner rejsende, heraf rejser 27 procent med toget.