DSB: Varm luft fra Arriva

DSB: Varm luft fra Arriva

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
26. juni 2009 kl. 13:04

DSB’s administrerende direktør byder konkurrenten Arriva velkommen på jysk-fynske strækninger, men tror, at Johnny Hansen bluffer.

Arriva har søgt Banedanmark om adgang til at køre InterCityLyn-trafik på hovedstrækningen – med ganske få afgange og med dårligere og langsommere materiel end DSB.

DSB byder naturligvis Arriva velkommen, hvis togselskabet måtte vælge at lancere et InterCityLyn-toglignende koncept mellem Odense og Århus H og mellem Århus H og Aalborg i såkaldt fri trafik, som det fremgår af dagens Jyllands-Posten. De turkisblå tog fra Arriva vil - hvis planerne føres ud i livet - få samme standsningsmønster som DSB’s lyntog, men så hører lighederne også op. Arriva kører kun én afgang i hver retning og kun lørdag og søndag.

Til at udføre trafikken vil Arriva indsætte de velkendte Coradia Lint-tog, der kører 120 km/t, mens DSB i lyntogstrafikken kører med det langt bedre IC3-, IR4- og IC4-materiel, der kører op til 180 km/t.

»Vi har ventet på Arrivas udspil meget længe. Det er efterhånden tre år siden, at Arriva første gang meldte ud, at de ville køre lyntog mellem landsdelene, og jeg må indrømme, at jeg havde forventet noget lidt mere ambitiøst. Jeg er ikke imponeret – især ikke hvis de vil gøre det her uden at indkøbe nyt materiel. Med én afgang i hver retning dagligt lørdag og søndag er det jo et rimeligt ufleksibelt produkt, Arriva tilbyder, og det er tilmed langsommere og mindre komfortabelt end det, kunderne er vant til hos os,« siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen

Er det PR-bluff?
DSB er bekendt med, at Arriva hos Banedanmark har anmeldt, at de fra august vil køre på de nævnte strækninger – og siden har trukket denne anmeldelse tilbage.

»Spørgsmålet er derfor, om Johnny Hansens udmelding i Jyllands-Posten ikke kun er bluff. Jeg tror kun dette er en PR-gimmick fra hans side, men vi vil da holde øje med ham på de jyske og fynske strækninger i august. Jeg kan ikke tro, at han selv tror på, at han kan hente kunder fra DSB med dette produkt. Selvom toget er et godt produkt, så gider folk jo ikke sidde i det mere end højest nødvendigt,« siger Søren Eriksen, der heller ikke prismæssigt frygter konkurrencen fra Arriva.

Skulle Arriva gøre alvor af planerne, vil deres Coradia Lint-tog, også kendt fra Lokalbanen i Nordsjælland, være op til 19 minutter langsommere end DSB’s InterCityLyn-tog mellem Odense og Århus H og op til 18 minutter langsommere mellem Århus H og Aalborg.

Udover kortere rejsetider tilbyder DSB's InterCity- og InterCityLyn-tog også DSB 1', Stillezone, salgsvogn og reklamefrit internet.

Martin Sun Larsen